NRK melder at Ålesund Arbeiderparti ønsker å utvide bompengeperioden for Nordøyvegen fra 20 til 40 år. Dette for å gjøre fiansieringen billigere for fylkeskommunen, og dermed lettere å realisere. Fylkespolitikerne har som kjent begynt å tvile på om Møre og Romsdal fylkeskommune har råd til å bygge Nordøyvegen likevel.

Todalsfjordprosjektet som står for tur etter Nordøyvegen jobber med å få en forlenget bompengeperiode på 40 år. Får prosjektet det er bru og tunnel på strekninga Nordvik i Surnadal til Ålvundfossen i Sunndal fullfinansiert. Todalsfjordprosjektet er stipulert til å koste 2,4 milliarder. Estimatet begynner å dra på åra og er nok sikkert dyrere per i dag.

Todalsfjordprosjektet jobber opp mot storting og regjering for å få gjennomslag for forlenget bompengeperiode. Prosjektet mener å utvide fra 20 år til 40 år ved ferjeavløsningsprosjekter er regningssvarende fordi det sparer driftsutgifter for og reiseutgifter på ferje for evig tid. De som er for fortsatt ferjedrift mener en kan sette inn flere ferjer og gå døgnkontinuerlig, rimeligere enn det avløsningsprosjektene koster, til evig tid.

Mange stortingspolitikere har signalisert det er fornuftig å utvide bompengeperioden ved ferjeavløsningsprosjekter, men det er ikke kommet lenger enn som så ennå. Men nå når det blir flere politikere og interesseorganisasjoner i fylket som jobber for det samme kan det gå raskere å få det opp og vedtatt som en sak.