– Velkommen etter, sier nå jeg. Dette burde de jobbet for tidligere. Men det er bra om begge prosjektene nå jobber for det samme, sier ordfører Lilly Gunn Nyheim (Ap) i Surnadal.

Ålesund Arbeiderparti melder de ønsker å utvide bompengeperioden for Nordøyvegen fra 20 til 40 år. Dette for å gjøre finansieringa billigere for fylkeskommunen, og dermed lettere å realisere. Fylkespolitikerne har som kjent begynt å tvile på om Møre og Romsdal fylkeskommune har råd til å bygge Nordøyvegen likevel. Todalsfjordprosjektet som står for tur etter Nordøyvegen jobber allerede med å få en forlenget bompengeperiode på 40 år. Får prosjektet det er bru og tunnel på strekninga Nordvik i Surnadal til Ålvundfossen i Sunndal fullfinansiert. Todalsfjordprosjektet er stipulert til å koste 2,4 milliarder. Estimatet begynner å dra på åra og er nok sikkert dyrere per i dag.

– Det er gehør for å få forlenget bompengeperioden hos Mørebenken på Stortinget, sier Lilly Gunn Nyheim.

Todalsfjordprosjektet jobber opp mot storting og regjering for å få gjennomslag for forlenget bompengeperiode. Prosjektet mener å utvide fra 20 år til 40 år ved ferjeavløsningsprosjekter er regningssvarende fordi det sparer driftsutgifter for- og reiseutgifter på ferge for evig tid. De som er for fortsatt fergedrift mener en kan sette inn flere ferger og gå oftere, rimeligere enn det avløsningsprosjektene koster, til evig tid.

Jobber mot Stortinget

Mange stortingspolitikere har signalisert det er fornuftig å utvide bompengeperioden ved ferjeavløsningsprosjekter, men det er ikke kommet lenger enn som så ennå. Men nå når det blir flere politikere og interesseorganisasjoner i fylket som jobber for det samme kan det gå raskere å få det opp og vedtatt som en sak.

– Helge Orten (H) i Transportkommiteen sier han er for. Nå venter vi på at han får gjort noe med det, sier Lilly Gunn Nyheim.

Forlenging har flertall

Orten mener han har fått gjort mye for å få flertall for forlenget bompengeperiode ved ferjeavløsningsprosjekt. Han har fått med seg et stortingsflertall på en merknad i en stortingsproposisjon om nettopp å utvide bompengeinnkreving for å bli kvitt fergesamband. Argumentet er at fergesamband er en bomstasjon til evig tid.

– Det vi nå trenger er en sak, enten Nordøyvegen eller Todalsfjordprosjektet slik at vi får vurdert det for forlenget periode, sier Orten.

Venter på sak

I dag er bompengeperioden ved samferdselsprosjekt 15 år, pluss fem år om nødvendig. Politikerne på Stortinget har ikke tallfestet hvor mye man kan tenke seg å forlenge dette med. Orten mener det er opp til fylkeskommunene å legge fram saker for Stortinget om forlenging som kan behandles sak for sak. Høyrepolitikeren sier det er Fylkeskommunene som bærer ansvaret for fylkesvegprosjekter om det skulle vise seg at for eksempel 40 år blir for lite.

– Hittil har det ikke skjedd at bompengeperiodene har vært for korte. Trafikkestimatene i prosjektene viser seg å være forsiktige i forhold til reell trafikk, sier Orten.