Performancekunstneren Karianne Steinsland fra Steigen har vært i Surnadal ei tid å jobba fram en ide om hva NåDa skal være i Surnadal. Et av ti steder i Norge plukket ut. Da hun fikk høre om gamle Bævre knappefabrikk og at museet på Åsen hadde en knappesamling fra fabrikken, ble valget enkelt. Knappene fascinerte og prosjektet fikk navnet «Chasolith, knapp, prat og leik». Surnadalsdialekta har stått sentralt i arbeidet.

– Surnadalsdialekta må være en av verdens mest spesielle dialekter med så mange fine og annerledes dialektord og uttrykk, sier Steinsland.

Daphne Van Buggenum, Marit Bergheim, Marion Torsø, Elbjør Megård Reiten og Lisabet Storslett er surnadalsjenter i alderen 13 til 17 år. De er plukket ut til å delta av Surnadal kunstforening i samarbeid med skolene i Surnadal. Også jentene er overrasket over hvor mange spennende ord og uttrykk det finnes i egen dialekt. Mange av ordene var fremmede for jentene før de begynte å jobbe med prosjektet. Ett av ordene likte de så godt at det ble navnet de tok som gruppenavn for dette prosjektet.

– Egnaban som betyr gullunge, forteller jentene.

De har sammen med Karianne Steinsland boltret seg i knapper og dialekt. De har laget kunstneriske uttrykk av knappene, funnet fram til gamle knappeleker og tar utstyr på museet i bruk i sin Performance.

– Det var litt krevende i starten for vi visste liksom ikke hva vi skulle gjøre med alle knappene, men vi fikk trua etter hvert når vi forsto hva vi kunne gjøre, sier jentene.

Deres performance ble framført på Åsen bygdemuseum i Surnadal lørdag. Ordfører Lilly Gunn Nyheim (Ap) var kommet for å overvære framsyninga og utstillinga og lot seg rive med i knappelek. Sammen med et 50-talls frammøtte satte hun pris på det hun fikk se og høre. Til stede var også tidligere varaordfører Eivind Hasle. Han var strålende fornøyd med at det foregikk noe på Åsen. Det gjør det altfor sjelden etter hans mening.

– Jeg mener kommunen burde engasjere frivillige lag og foreninger til å ha jevnlige arrangementer her på Åsen. Bygdetunet fortjener å bli kjent og brukt, sier Hasle.