Surnadal kommune har i mange år prøvd å få til en kortere og sikrere gang- og sykkelveg mellom Øye skoleområde og boligfeltet i Grytå. I samband med dette ønsker kommunen å samordne to innkjørsler på fylkesvegen, den fra Brekkøya Camping og den som kommer fra Røssmoen. Det er i dag to innkryssinger på fylkesvegen fra hver sin side noen meter fra hverandre.

For å kunne gjøre dette, slik capmingplasseier Gerald Grewe har fått presentert planen, må kommunen ta så styore deler av Brekkøya Camping at ei hytterad med åtte hytter forsvinner. I tillegg til store flotte trær som fungerer som naturlige støyskjermer.

- For meg er dette helt uaktuelt. Det vil ødelegge området, sier Grewe.

Adkomstvegen til Brekkøya camping er kommunal dit den går inn til en pumpestasjon. Derfor mener kommunen den kan brukes til gang og sykkelveg. Problemet er der den kommunale vegen slutter. Da er det flere titallsmeter med privat mark før kommunen igjen kommer til kommunal grunn der gang og sykkelvegen kommer fra andre siden.

- Jeg tar gjerne over den kommunale vegen. Har hørt kommunen kvitter seg med småveger. Det er likevel jeg som må ta vintervedlikeholdet fordi kommunen kommer jo ikke og gjør jobben sin, sier Grewe.

Kommunens plan om å krysse fylkesvegen ved Brekkøya får også politisk motstand. Miljøpartiet de grønne (MDG) mener en kulvert under vegen er bedre enn å la unger krysse en sterkt traffikert fylkesveg. Plankryssinga ligger i bunnen av en bakke. For å få et minimum av sikkerhet bør farten senkes fra 60 til 40 og da følger det fartsdumper med. Fartsdumper vil gjøre det vanskelig for tungtransport opp og ned forbi krysset. Derfor anbefaler heller ikke Statens vegvesen kommunens løsning.

- Det er vanskelig nok å få farten ned i 40-sonen forbi Øye skoleområde. Da blir det ikke lett å få det til i bakken ned mot plankryssinga heller, sier seksjonsleder Lisbeth Smørholm i Statens vegvesen.

Rådmann Knut Haugen i Surnadal ser en del av betenkelighetene rundt plankryssingen, og lover alle skal få si sitt etterhvert. Rådmannen peker på at en kulvert etter hans mening blir en fylkeskommunal sak og således må finanisieres av fylkeskommunen. Mens det å sammenføye to kommunale kryss til ett er en oppgave det er naturlig kommunen betaler.

- Vi ønsker ikke en trafikkfarlig løsning. Vi mener den løsningen vi snart skal presentere er spennende. Så kan det være både plusser og minuser ved den, sier Haugen.

En kryssing i kulvert er helt sikkert. Vegen fra Svartvassområdet til kulverten går i skråninga over campingen og medfører ingen inngrep på campingplassen.

- Barnas sikkerhet og helse er det viktigste i denne saken, sier Erik Moen i MDG.