Kiss er legendariske. Logoen, sminken, flammeblåsingen og kostymene er elementer som har brent seg inn i folks bevissthet verden over. For to år siden uttalte bassist Gene Simmons at det ikke var noen vits i å gi ut plater lenger, folk lastet dem bare ned gratis uansett. Kanskje er det for å bremse den digitale revolusjonen at Kiss nå kommer med en plate som griper tilbake til det magiske 70-tallet.

Null ballader

Lars Gøran Gustavsen er general i fanklubben Kiss Army Norway. Han gleder seg over det lille han har hørt av Sonic Boom og ser fram til mer. – Jeg liker veldig godt det jeg har hørt. Jeg har snakket med trommeslageren Eric Singer og han er også veldig fornøyd. – Det er null ballader på plata, og produksjonen ligger så tett på 1975 som du kan komme. Eric synes dette er kult, i og med at han selv vokste opp som Kiss-fan på den tiden, sier Lars Gøran Gustavsen.

Merkevare

"We are not a band, we are a brand" Denne kyniske kommentaren tilskrives Gene Simmons. Og når man tar i betraktning de over 3000 lisensierte Kiss-produktene som finnes på markedet – alt fra kondomer til flipperspill – er det ikke vanskelig å være enig i Simmons selvanalyse. Ronni Le Tekrø, Norges beste heavy metal-gitarist, er enig i at merkevarebyggingen har vært formidabel. I 2005 var Ronni Le Tekrø med på hyllestplata Gods of Thunder – Norwegian Tribute to Kiss. Eneste kriterium var at han fikk spille signatursangen God of Thunder. Ronni Le Tekrø har mange minner om Kiss fra barndommen: – Det var logoen jeg først kicka på da jeg var liten. Kiss er et band som først kom til min bevissthet visuelt. Jeg kjente logoen og kostymene lenge før jeg hadde noe forhold til musikken, forteller han. Fortsatt har han sans for bandets visuelle side: – Kiss' suksess kommer av hard imagebygging og en knallbra logo. Og så har de noe androgynt over seg. Det har jo alltid fungert i tungrocken, men jeg oppsummerer: Bra markedsføring. Den tidligere TNT-gitaristen mener Kiss kan sammenlignes med The Beatles. – Når det gjelder å skape seg et navn, er Kiss på linje med The Beatles. Som merkevare, vel å merke, og ikke musikalsk, er de vel like store, sier Ronni Le Tekrø.

TV-tryne

Kiss er en millionindustri. Men før det var markedsføringsbudsjett, var det bra sanger. Lars Gøran Gustavsen i Kiss Army Norway mener at Kiss selger på forskjellige måter i USA kontra Europa. – Gene Simmons har en helt annen status i USA enn i Europa. Der borte er han blant annet bassisten i Kiss, men også en kar med sitt eget realityshow som var positiv med tanke på krig i Irak. – I USA markedsføres konsertene stort i forhold til i Europa. Allikevel er konsertene her også utsolgte, så folk liker i bunn og grunn det de hører, sier Lars Gøran Gustavsen. På Sonic Boom søker Kiss tilbake til den rå, upolerte rocken som gjorde fire unge menn fra New York til verdens største rockeband, i alle fall for en periode. For å gjenskape storhetstiden har Kiss latt Michael Doret lage coveret på Sonic Boom. Samme mann gjorde det legendariske coveret på Kiss-albumet Rock and Roll Over fra 1976.

Bonusmateriale

Lars Gøran Gustavsen koser seg med nostalgien. – Det er morsomt at Kiss så konsekvent ønsker å øse av reservoaret de har bygd opp. Kiss anno 2009 har absolutt livets rett. – Magien i dag er likevel ikke den samme magien som gjorde bandet stort, men andre positive ting har skjedd. – De har, ikke minst, blitt bedre musikere. Jeg er ikke tvil om at Sonic Boom vil være verdt ventingen, sier Lars Gøran Gustavsen. Frykt for ulovlig nedlasting har vært en av forklaringene på at Kiss ikke har gitt ny lyd fra seg på lenge. Etter den lange pausen kan det se ut som bandet synes publikum fortjener noe ekstra, utover 11 nye sanger. Med Sonic Boom følger en CD og DVD som tidligere kun har vært lansert i Japan. Lars Gøran Gustavsen mener dette vil tilfredsstille fansen. – Det er alltid stas å få noe ekstra i tillegg til musikken. Uansett, man kan jo ikke la være å like et band som har lagd så mye bra musikk de siste 35 årene, mener Lars Gøran Gustavsen, general i Kiss Army Norway.