Bevisstheten rundt bilen som forurenser – og Toyotas massive fokus på bensin/elektrisk hybridteknologi som en løsning for å kjøpe seg bedre miljøsamvittighet på veien – har stadig dyttet hybride Prius oppover på salgslistene i Norge.

Økt salg

Med ny modell og elektrisk tilleggsenergi under panseret dro Prius seg helt til topps som mest kjøpte bilmodell i september. Det har ikke tidligere skjedd noe annet sted i verden, med unntak av Japan, Prius sitt hjemland. Etter et miserabelt første halvår er bilsalget i ferd med å ta seg kraftig opp. Salget økte i september med 12,7 prosent, og det ble nyregistrert 9530 personbiler. Samtidig velger norske bilkjøpere stadig mer miljøvennlige biler. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at samlet CO2-utslipp fra nysolgte biler i september sank til 145 gram, ned åtte prosent fra samme måned i fjor. Det lave CO2-utslippet skyldes i stor grad høyt salg av Prius. Ingen familiestore biler i salg i Norge slipper ut mindre klimagass enn nettopp Prius.

Framsynthet

Prius i tredje generasjon har altså startet med rakettfart. Noe av forklaringen på det høye salget ligger riktignok i ny modell og oppdemmede leveranser, men informasjonssjef Espen Olsen hos den norske Toyota-importøren tror Prius kommer til å ligge høyt på salgsstatistikken ut året. – Vi har mange kontrakter og får samtidig godt med biler i månedene framover, sier Olsen. Han opplyser at Toyota planlegger å selge 2500 Prius neste år. Det vil sannsynligvis plassere hybridbilen blant de ti mest kjøpte bilmodellene i Norge. Da Toyota første gang lansere bensin/elektriske Prius i 1997, lo konkurrentene av den japanske bilprodusenten. Knapt noen andre trodde at biler med to motorer og stor batteripakke i bagasjerommet ville ha noen framtid. Toyotas framsynthet ga dem en stor fordel da klimakrisen skyllet over verden noen år senere, og i løpet av få år vil de aller fleste bilprodusenter i verden ty til en eller annen form for hybride løsninger for å klare skjerpede myndighetskrav til utslipp.