– Vi vet at elbilene kommer, men vi vet ikke når og i hvilket tempo. Derfor kan ingen i dag si når den batteridrevne Volvoen settes i produksjon. Kanskje skjer det i 2014, sier Henrik Järlebratt. Batteriene er de samme som i hybride V70, men pakken er større. Valget av C30 som elbilkonsept henger sammen med at dette i dag er Volvos letteste bil.

Inntil 150 km

– Vi snakker om 120 til 150 km rekkevidde per opplading. Mer enn i en hybrid bestemmes rekkevidden ut fra topografi og kjørestil. Men når vi vet at 90 prosent av bilistene ikke kjører mer enn 100 km om dagen, så holder dette, fortsetter Järlebratt. Den elektriske bilen er hans hjernebarn. Volvoen starter med svak summing. Elmotoren på 110 hk gir kraft i massevis. Fra stillestående til 100 km/t går unna på 10,5 sekunder. Her er bare å stå på, men Volvo har – for å spare på energien – sperret toppfarten på 130 km/t. Med unntak av Tyskland kan man ingen steder i Europa lovlig kjøre fortere. Selve batteripakken veier 300 kilo (2 x 150 kg), men til fratrekk kommer vekten av bensinmotoren, girkasse og bensintank. Järlebratt regner med 100 til 150 kilo i vektøkning i forhold til dagens bilvekt. Bilen lades i vanlig stikkontakt til maksimal rekkevidde på åtte timer. – Vi vil i framtiden ha ulike biler for ulike transportbehov. I sentrum av store byer kan vi se for oss forbud mot alt annet enn utslippsfrie biler. Likevel vil incentiver i oppstartfasen være helt nødvendige for å gjøre elbilen salgbar, tror Järlebratt.

Svindyre batterier

Bilindustrien hevder at bare syv prosent av bilene som selges om ti år kommer til å være elektriske eller hybrider. Resten drives av bensin- eller diesel. Forklaringen ligger i kostnadene, særlig knyttet til batteriene. – Skulle vi bygget en elektrisk variant av C30 i dag, ville bare batteripakken kostet 200.000 kroner. Men samtidig utvikler prisen på batterier seg gunstig. Vi regner med samme utvikling på bilbatterier som batterier til PC. Bare i løpet av den tiden vi har jobbet med denne bilen er batteriprisen redusert med 30 prosent. Sannsynligvis faller batteriprisen om fem år til et akseptabelt nivå, samtidig som økningen i prisen på fossilt drivstoff når et slikt nivå at andre enerigikilder blir interessante, konkluderer Järlebratt.