– Ennå vet vi ikke hva det blir til, men jeg er sikker på at det blir åpnet for små varebiler med lavt utslipp. Alt annet vil være helt meningsløst, sier konsernsjef Magnus Brask Rustad i Motorgruppen.

Batteridrevet

Han snakker på generelt grunnlag, men skuer samtidig bort på en liten, hvit tass på Mitsubishis stand under Tokyo Motor Show. Den hvite tassen heter i-MiEV Cargo og er en ren batteridrevet varebil basert på i-MiEV, elbilen som for få måneder siden kom i salg i Japan, og som kommer til Europa og Norge mot slutten av 2010. Dersom Mitsubishi beslutter å sende varebilvarianten til Norge, blir den naturligvis avgiftsfri som alle andre elektriske biler. Men sannsynligvis kommer også en bensindrevet variant, akkurat som i-MiEV har en halvbror med bensinmotor. – Dette er klart en spennende bil også med bensinmotor, fortsetter Brask Rustad. Problemet er bare at norske myndigheter straffeskatter slike miljøvennlige varebiler med personbilavgift, fordi de er litt for korte til å kunne laste en definert varekasse alle varebiler må kunne laste for å kvalifisere for lav avgift. – Forstå det den som kan, sukker Brask Rustad.

Regelverk

En samlet bilbransje hadde håpet at myndighetene i kommende års budsjett ville endre varebilreglene etter at temaet har stått på dagsorden i flere år. Så skjedde ikke, men samtidig kan justeringer komme i form av en forskriftsendring. Problemene rundt hva som skal defineres som varebil eller ikke har versert siden varebilavgiftenes barndom. Etter hvert som stasjonsvognene vokste i størrelse og flerbruksbilene kom til, skled mange av dem inn i kategorien lavskattet varebil på grønne skilt, fordi de var store nok til å laste "avgiftsvarekassen" med målene 140x90x105 cm – eller hadde registrert totalvekt på over 2200 kilo. Regelverket åpnet for å kjøre standsmessig i personbilvarebil, men uten baksete. Så fjernet myndighetene 2200 kg kriteriet, og de fleste SUV-er falt ut. Men samtidig sperret regelverket for de minste varebilene, de som var mer enn store nok for nærdistribusjon, og samtidig rimeligere og langt mer miljøvennlige enn de større bilene. Blant annet Posten har vist stor interesse for disse bilene, men så langt har avgiftsmyndighetene vendt tommelen ned. De fleste aktørene i bilbransjen som kan levere slike biler håper og tror at kjøretøy godkjent som varebiler i EU også blir godkjent i Norge. En regelendring for varebilene kan føre til at biler bygd om fra personbiler til varebiler, ikke vil kunne bygges tilbake avgiftsfritt etter ti år slik som i dag.