Står miljøgevinsten ved subsidiering av elbiler i forhold til kostnadene i forhold til å kjøpe klimakvoter? Nei, slår Econ Pöyry fast i en omfattende rapport utarbeidet på oppdrag for Norsk Petroleumsinstitutt (NP), offentliggjort på NPs hjemmesider.

30.000 kroner

Her konkluderes det med et subsidieelement på i størrelsesorden 25.000 – 30.000 kr per tonn CO2 for en elbil som pendler inn til Oslo sentrum, sammenlignet med henholdsvis bensin- og dieselbiler. Regnestykket tar for seg biler av sammenlignbar størrelse. For dagens hybridbiler ligger subsidieelementet fra 4500 til 7000 kroner per tonn CO2. Til sammenligning ligger forventet kvotepris i EUs kvotehandelssystem fram mot 2020 på i størrelsesorden 300 - 500 kr per tonn. Rapporten tar utgangspunkt i at strømmen som driver elbilene produseres fra vannkraft. Hvis elektrisiteten produseres ved hjelp av kullkraft blir faktisk CO2-utslippene fra en elbil høyere enn utslippene fra en sammenlignbar dieselbil, hevder Econ i rapporten.

Støtteordninger

Norge har kanskje de beste støtteordninger i verden for kjøp og drifting av elektriske biler: * Ingen engangsavgift eller moms på kjøretøyet. * Sterkt subsidiert årsavgift (390 kroner mot 2740/3185 kroner i 2009 for vanlige personbiler). * Gunstigere firmabilbeskatning. * Kjører gratis i bomringene. * Kan benytte kollektivfeltene. * Gratis på riksveiferger. Kun føreren og passasjerene må betale personavgift. * Gratis parkering på offentlig regulerte parkeringsplasser. * Ingen veiavgift på «drivstoffet». Kun de vanlige elavgiftene som på husholdningsstrøm om man lader hjemme. * Reserverte gratis parkeringsplasser med mulighet for gratis lading på offentlig regulerte plasser.

Ikke imponert

Rune Haaland i bransjeforeningen Norstart sier til Teknisk Ukeblad at han ikke lar seg imponere av slike rapporter. – Selvfølgelig blir det dyrt. Men gi meg et eksempel på et tilsvarende teknologiskifte som ikke er det? – Hvis vi faktisk hadde oljeressurser til å kjøre bensinbiler i tusen år til, og klimaet ikke tok skade, ville det være tåpelig å gjøre noe annet. Det er klart at elbilen vil trenge støtte. Spørsmålet er ikke om, men når vi skal brette opp ermene, sier Haaland til Teknisk Ukeblad. Generalsekretær Inger-Lise M. Nøstvik i Norsk Petroleumsinstitutt vil ikke gå inn på hvilken teknologi som bør velges. Hun mener imidlertid det er relevant å stille spørsmål ved om det er riktig ressursbruk å støtte elbiler med 20 – 30.000 kroner per tonn CO2 som reduseres, samtidig som politikerne ønsker å fjerne avgiftsfordelen på biodiesel som koster rundt 2600 kroner per tonn CO2. Norsk Petroleumsinstitutt mener biodrivstoff på kort og mellomlang sikt kan bidra mer til å redusere utslippene enn elbiler.