Det selges flere nye biler over hele verden enn for ett år siden. Men bilene er mindre, de forbruker mindre, forurenser mindre, er sikrere og mer pålitelig. Krisen har tvunget både produsenter og kunder til å tenke nytt og annerledes. Og kvalitet er plutselig blitt et kjerneord i amerikansk bilindustri.

Small is the new big

Fords Patrick Hespen bekrefter at trenden i USA er å kjøpe mindre biler. Hver fjerde nye bil i USA er det amerikanerne kaller små biler. – Derfor viste vi Fords nye Focus først i USA. Og derfor lanserer vi den enda mindre Fiesta, sier Hespen. Mazda gjør det samme som Ford ved å introdusere lille Mazda2 i USA. General Motors har en hel flåte med koreanske biler, som de selger under Chevrolet-navnet (akkurat som i Norge). Og den nye Buick Regal er ikke noe annet enn en omdøpt Opel Insignia. På de digre veiene i USA er imidlertid ikke dette noen stor bil. Mercedes prøver til og med å selge 2,7 meter lange Smart i Amerika.

Overreagerer?

Men ikke alle er enig i trendanalysene. David Champion, seniordirektør i biltestdivisjonen til det mektige forbrukermagasinet Consumer Reports, sa under bilshowet i Detroit at han tror bilindustrien overreagerer i forhold til bilenes størrelse, og at kundene egentlig ikke er klare for å kjøre små biler i stort antall. Amerika er ikke laget for små biler, mener Champion. Landet har mye plass. Store biler passer fint til veiene, de er lette å parkere på parkeringsplassene og de går greit inn i de flestes garasjer. – Folk vil fortsette å kjøpe minivans og SUV-er. Kun når bensinprisene øker, går salget av små biler opp. Men politikerne vil aldri stemme for noe slikt. Hva folk egentlig ønsker er store biler med superlavt forbruk, sa Champion. – Ja, vi må ikke glemme at det alltid vil være et marked for muskelbiler, SUV-er og pickup trucker i USA, sier Fords Patrick Hespen. Til gruppen av slike biler hører nyheter som Dodge Challenger V8, Shelby GT500 (Mustang) og Fords F-150 Raptor definitivt hjemme. Selv om Ford, den eneste av de tre store bilprodusentene i USA som ikke måtte reddes fra undergangen gjennom enorme kapitalinnsprøytninger fra myndighetene, stjal mye av showet under Detroit-messen, handlet årets første internasjonale bilmesse i stor grad om hybride- og elektriske biler.

Glem diesel

I valget mellom hybridteknologi og diesel velger amerikanerne gjerne bensin/elektriske hybridbiler. – Diesel i USA handler om oppfatning. Uansett om det teknisk forholder seg annerledes, mener de fleste amerikanere at diesel er for trucker som skal trekke tungt, og at dieselpersonbiler er langsomme, støyende og stinkende. Man får vond lukt på hendene når bilene tankes og skoene søles til av dieselolje ved pumpene, sier Patrick Hespen. – Selv om flere europeiske produsenter tilbyr dieselbiler i USA, har vi i Ford ingen planer om å putte dieselmotorer inn i våre personbiler. Det er hybrid- og elteknologi som gjelder, konkluderer Fords talsmann.

Mange elbiler

General Motors spiller høyt med elbilprosjektet Volt, som går i serieproduksjon mot slutten av året. I Volt fortsetter en optimalisert bensinmotor strømproduksjon når batteriene er tomme, hvilket skjer etter cirka 6 mils kjøring. Prinsippet er det samme i Henrik Fiskers digre og lekre Karma, som settes i produksjon omtrent samtidig. Kun Nissan og Tesla har konkrete planer for masseproduksjon av familie-elbiler. Også Ford har elbilambisjoner. En elektrisk Focus er ventet i 2012. Men Ford satser også tungt på bensin/elektrisk hybridteknologi for å fighte mot Toyota og deres mange hybrider i USA. Selv om det blir flere hybridbiler, plugg-inn hybrider, elbiler med hjelpemotor, brenselcellebiler og rene elbiler, vil biler med bensin- og dieselmotorer også om 20 år dominere, hevder Ingvar Sviggum, visepresident i Fords europeiske divisjon. – Gjennomsnittsbilen vil ikke være hybrid. Merkostnadene står ikke i forhold til miljøgevinsten, sier Sviggum.