– Vi tar ikke inn en bil vi ikke kan selge i et så stort volum at det vil lønne seg. Til det er motorene feil i forhold til det norske avgiftssystemet, sier konsernsjef Magnus Brask Rustad i Motorgruppen som importerer Mitsubishi samt Chevrolet fra koreanske Chevrolet Daewoo.

Grei nok

Med stort nok volum mener Brask Rustad 300 til 500 biler i året. Og med feil motorer menes at bilen i første omgang kommer med en dieselmotor med 2,0 liters sylindervolum og 150 hk effekt (samme motor som i Chevrolet-modellene Captiva og Epica), mens den burde hatt rundt 100 hk for å fungere i forhold til norske avgifter. I tillegg er karosseriet feil. – Bilen er grei nok, men sedaner i denne klassen selger dårlig i Norge, presiserer Brask Rustad. Foreløpig bygges Cruze kun som firedørs sedan, men den kommer etter hvert også som fem dørs kombi. Det endrer situasjonen, mener Brask Rustad. Men inntil videre er koreanske Chevrolet Daewoos storsatsing satt i venteposisjon i Norge.

Sliter i Norge

På vent står også småbilen Spark, som erstatter knøttlille Matiz. Årsaken er for høyt CO2-utslipp i forhold til modeller Spark skal konkurrere med. Ei heller kan Chevrolet tilby Spark med antiskrensprogram (ESP) når produksjonen tar til tidlig neste år. Chevrolet Daewoo gjør det godt i Europa. Ved inngangen til oktober hadde merket kun falt 1,7 prosent i et marked med 6,6 prosent tilbakegang, ifølge tall fra den europeiske bilprodusentorganisasjoen ACEA. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser derimot at merket sliter tungt i Norge med kun 148 solgte biler i årets ni første måneder. Det er en salgssvikt på 45 prosent. Markedet gikk til sammenlikning tilbake med 21,5 prosent.