Å sette vekk sykkelen om høsten, og ta den fram igjen om våren, pleide å markere overgangen årstidene. Nå velger derimot flere å bli helårssyklister.

Bedre utstyr har gjort vintersykling mulig for vanlige folk, mener Svein Fagervold, fagkonsulent i Syklistenes Landsforbund. – Vintersykling ble populært på grunn av offroad-syklene og de milde vintrene. Folk syklet lenger og lenger utover høsten, og plutselig var det enkelt å fortsette om vinteren. Svein Fagervold mener vintersyklister generelt blir bedre helårssyklister. – Du holder deg i form hele året, og du blir herdet. Du lar deg ikke affisere av en regnskur om våren etter å ha syklet ute en hel vinter.

Hekta på pigger

Camilla Stensrud Jensen har hatt piggdekk på sykkelen i mindre enn en uke. Men hun er allerede hekta på vintersykling. – Jeg fikk låne en sykkel med vinterdekk for fem dager siden, og oppdaget at dette slett ikke var vanskelig eller skummelt. Når sykler jeg regelmessig. Man må bare stole på seg selv og kjøre på over hålka. Det er overraskende hvor bra piggdekk fungerer, mener Jensen. Erlend Bø har flere vintrer bak seg på to jul. Det var paradoksalt nok et fall på isen som gjorde ham til helårssyklist. – Før pleide jeg å sykle så lenge som mulig om høsten, men satte bort sykkelen når vinteren kom. Så skled jeg skikkelig på en frossen vanndam en høstdag, og bestemte meg for å kjøpe piggdekk. Da begynte jeg å sykle året rundt.

Riktig utstyr

Vintersykling krever mer av utstyret. Piggdekk alene er ikke nok for forsvarlig ferdsel på to hjul i snøen, noe Erlend Bø har erfart. – Jeg kjøpte en gang bremseklosser av billigste sort, men disse var livsfarlige når det var kaldt. Gummien tålte ikke temperaturen, og de virket rett og slett ikke. Kulde og vinterklima sliter på sykler på samme måte som på biler. Derfor er det viktig å vedlikeholde sykkelen litt ekstra vinterstid, minner Svein Fagervold om. – Vinterværet sliter veldig på selve utstyret. Salt og støv ødelegger sykkelen. Har man muligheten til å skylle sykkelen regelmessig, er det en fordel. Dessuten er det viktig å smøre drivverket.

Unngå kuldesjokk

Å være i fysisk aktivitet når det er kaldt, krever riktige foranstaltninger. Randi Reinertsen er forskningssjef ved avdeling for forebyggende helsearbeid ved SINTEF. Hun mener nordmenn fort glemmer at Norge er et vinterland. – For syklister er det viktig å beskytte hendene. Kalde hender mister raskt bevegelighet, og det blir vanskelig å håndtere styre, bremser og gir. Hode, hender, føtter og bein må være godt påkledd, det holder ikke med en god jakke. – Man må også være klar over vindeffekten. Når det er femten minus, trenger du ikke mye fart på sykkelen før du blir kald. Den ferske vintersyklisten Camilla Stensrud Jensen har i alle fall tatt sine forholdsregler og er klar for å fortsette vinteren på to hjul. – Jeg er ikke plaget av kulden, men bruker maske for ikke å bli nedkjølt i ansiktet. Med riktige forholdsregler er det ikke noe problem å sykle ute i femten blå.

Tips til vintersykling

DEKK: Første bud for vintersyklister er å legge om til piggdekk. LYS: Sørg for ordentlig lys – hvitt foran og rødt bak. Alt fra enkle dioder til avanserte lyssett gjør deg synlig for andre trafikanter. Ikke stol på at gatebelysning eller refleks er nok. KLÆR: Ikke frys på utsatte steder som hender, føtter og ansikt. Bruk maske, riktige hansker og gode såler. Det finnes batteridrevne varmesåler for dem som fryser mest. OLJE: Smør sykkelen nøye. Bruk en tynnere olje enn du ville gjort om sommeren. Vinterværet sliter mer på utstyret enn sol og sommer. Kilder: terrengsykkel.no, Syklistenes Landsforbund.