Peugeot 5008 er mer til nytte enn pynt. Her kommer funksjonalitet framfor form, og det er noe litt bussaktig over 5008: Du får plass til de fleste og det meste – og alle sitter litt høyere enn i en tilsvarende stor stasjonsvogn med dertil bedre utsikt. Dernest spiller Peugeot på at konsernet allerede har en stor flerbruksbil i Citroën Grand Picasso, så selv om de to ser helt forskjellige ut, er de teknisk 90 prosent like. Det betyr lavere kostnader for produsenten, som igjen kan gi litt av dette til kjøperne i form av mer utstyr for å gjøre seg attraktiv. Peugeot håper på å selge 1000 eksemplarer av 5008 i Norge i år.

Hvordan er den å kjøre?

5008 kombinerer komfort og sportslighet bedre enn halvbroren Citroën C4 Grand Picasso. Men noen sportsbil er den slett ikke. Derimot opptrer 5008 som en trygg og forutsigbar familiebil. Siden bilen har «hill holder» er den lett å bakkestarte med. 5008 kan ikke leveres med firehjulsdrift.

Hva har den under panseret?

Flere motoralternativer, hvor 109 hk diesel uten tvil vil være den mest aktuelle. 260 Nm i dragkraft holder selv med tungt lass bak. 120 hk bensin utkonkurreres av den seigere dieselmotoren, og 150 hk diesel blir for dyr. Den høye karosseriformen øker forbruket i forhold til tradisjonelle stasjonsvogner.

Hva gjør den spesiell?

Først og fremst kombinasjonen av mye plass, mulighet for syv sitteplasser og omfattende utstyrspakker. 5008 er første i klassen med «head-up display», det vil si at farten og annen viktig informasjon vises på en liten skjerm foran frontglasset. Med passasjersetene lagt flatt (litt fiklete på de tre individuelle midtsetene) laster denne bilen inntil 2500 liter bagasje. Det er enormt. Et lite vidvinkelspeil oppe under taket gir full kontroll med alt og alle i bilen.

Hva er bilens svakheter?

Også 5008 er for kort til å kunne fungere som en fullverdig syvseter. De to bakerste setene egner seg best for barn, eller som nødseter for voksne. 5008 kan leveres med radar, men den varsler kun avstanden til forankjørende i sekunder og bremser ikke bilen om en hindring dukker opp. Det gjør konkurrentene. Vi forstår ikke begrunnelsen fra Peugeot, og tror de snart kommer på bedre tanker.

Hvem passer den for?

Alle med behov for mange sitteplasser og stort bagasjerom.

Hva koster den?

360.900 var prisen på vår godt utstyrte testbil som i grunnversjon med 109 hk motor koster 332.900 kroner. Du får også store og godt utstyrte stasjonsvogner med lavere utslipp for den prisen.

Konkurrenter?

Alle familiestore flerbruksbiler med VW Touran, Toyota Verso, Opel Zafira, Renault Grand Scenic, Citroën Grand Picasso, Mazda5 og Ford C/S-Max som de viktigste.

Vår mening om Peugeot 5008

Bak rattet8,5
Plass/bagasje8,5
Komfort7,5
På veien8,0
Ytelser7,0
Forbruk/CO27,0
Sikkerhet9,0
Utstyr7,5
Pris7,5
Sum (100)79,5