Opel gjør alt de kan for å vekke oppsikt. Så da de på Genève-messen for snart to år siden viste et konsept på hvordan deres neste versjon av den lille flerbruksbilen Meriva skulle se ut, var det få som trodde Opel ville våge å lage bilen med bakdører som slår bakover. Nå har det aldri vær noe tvil om at slike dører gjør det lettere å komme inn i bilen, nesten like lett som på biler med de mer kostbare skyvedørene. Men tør Rolls-Royce så tør Opel, er åpenbart tonen hos Opel i Rüsselsheim.

Fornyer seg

Opel fornyer seg totalt for tiden. Først kom de med Insignia, snudde litt opp-ned på familiebilklassen, definerte nivået for utstyr og opplevd kvalitet – og innkasserte tittelen Årets Bil i Europa. I disse dager lanseres den litt mindre Opel Astra i helt ny innpakking, og for en innpakking. Nok en gang setter Opel standard og drar massevare over mot premium kvalitetsfølelse. Om noen måneder er det så klart for Meriva i klassen under. Forrige Meriva var først og fremst kjent for eksepsjonell fleksibel innredning – for å være klassens fikseste og mest praktiske bil. Opel lover at den nye blir bedre på alle punker: Rommeligere, mer fleksibel og enda bedre å kjøre. Her spiller de bakovervendte bakdørene en viktig rolle fordi de gjør det enklere å komme inn og ut av i bilen, ikke minst når barn skal på plass i barneseter etc. At fortbruket går ned med 15 prosent i forhold til dagens Meriva er nesten underordnet i denne sammenheng. Motorprogrammet omfatter forøvrig varianter fra 75 til 140 hk. Og «selvmordsdørene» kan naturligvis ikke åpnes i fart, om noen skulle være i tvil. Meriva har premiere på vårens bilmesse i Genève og ankommer Norge utpå sommeren.