Det er populært å snakke om elektriske biler. Man blir litt mer grønn på fingrene av det, og selv bilanalytikerne tror på massesalg av elbiler i fremtiden. Men fremtiden synes fortsatt å være langt unna. For selv om hele kjelleren på digre Cobo Hall i Detroit var fylt opp med kjørbare nullutslippsbiler under årets første internasjonale bilutstilling, og hovedhallen hadde sin egen Electric Avenue, minnet det hele mest om en lekepark for store gutter.

Smått eller raskt

Med få hederlige unntak handler elektriske biler fortsatt om små tosetere for bruk i nærmiljøet eller superraske sportsbiler til svimlende priser. For folk flest bygges det knapt elektriske biler, og ytterst få befinner seg nærmere produksjon enn tegnebrettet. Amerikanske Tesla, japanske Nissan og kinesiske BYD har så langt de eneste reelle eldrevne familiebilene på vei mot produksjon. Om et års tid setter Tesla Modell S (fem + to seter) i produksjon med en pris som starter rett under 50.000 dollar, batteripakke inkludert. Det interessante med Tesla er at de har produsert avanserte elbiler en stund, og vet hva de snakker om. 15 Teslaer ruller allerede i Norge. Vi har skrevet om Chevrolet Volt/Opel Ampera mange ganger. Men dette er ingen ren elbil, men elbil med hjelpemotor som starter strømproduksjon når batteriene går tomme. Jo lengre man kjører med denne bilen, jo mindre miljøvennlig blir den. Men teknologien opphever i det minste elbilens største ulempe, som er begrenset rekkevidde.

20 år forsinket

I kjelleren på Cobo Hall hadde man også i år rigget til en løype dekket av kunstige bygde jordvoller og plantede trær. Skog luktet det i det vi vred om nøkkelen på en Mercedes B-klasse med elmotor, brenselcelleteknologi i gulvet og hydrogentanker bak. Totalt sett et av de mest interessante miljøbilprosjektene for tiden. Mercedes skal kjøre forsøk med ti slike biler i Norge fra 2011. Men de kommer tidligst i kommersielt salg i 2015, og ingen tør foreløpig å snakke om pris. Prosjektet er allerede 20 år forsinket. Norske Think var igjen på plass i Cobo Hall, åtte år etter introduksjonen av nåværende modell samme sted. Nå har Think besluttet å satse 43,5 millioner dollar (250 millioner kroner) i produksjonsfasiliteter i delstaten Indiana, slik at Think kan introduseres i USA i 2011. Fabrikkens kapasitet oppgis til 20.000 biler i året. Vi håper virkelig Think tar seg bryet med å skru kundebilene bedre sammen enn den de lot pressen kjøre i Detroit.

Lang vei

David Champion i forbrukermagasinet Consumer Reports oppsummerte det hele ganske treffende under bilmessen: – Da verden skiftet fra å kjøre hest og vogn til å kjøre bil, var det fordi det gjorde transporten enklere. Å skifte til elektrisk bil er ikke enklere. Du kan sette deg i en vanlig bil å kjøre fra Detroit til Alaska, fylle tanken igjen og kjøre nye 500 kilometer.