– Jeg heter Hedvig. Dette er pappaen min. Vi skal bade nå. Det der er mamma. Hun holder lillebroren min, forklarer den fem år gamle jenta fra Halden. Ute er det kaldt og grått. Sammen med mamma Merete Olsen, pappa Dag Erland Olsen og lillebror Sigve har hun søkt tilflukt fra vinteren i Superland i Sarpsborg. Der er det 30 grader både i og utenfor vannet. Hedvig smiler stort og klarer nesten ikke å stå stille mens pappaen blåser opp de oransje armringene. Hun er bokstavelig talt hoppende glad for at det er tid for badeland, hvor hun kan boltre seg i sklier og plaske i basseng. Hotell- og badekomplekset ligger like ved E6. Familien ser det ofte fra bilvinduet. – Hver gang vi kjører forbi, spør hun om vi snart skal dra til Superland igjen. Vi er her cirka én gang i måneden, forteller Merete Olsen.

2,7 millioner gjester

Hedvig er langt fra alene om å ha «overtalt» foreldrene til å ta turen til et av Norges bortimot 30 badeland. Det bekrefter Jon Skriubakken ved Sørlandsbadet i Lyngdal, som ligger idyllisk til ut mot fjordarmen Rosfjord. – Barnefamiliene er den største kundegruppen for nesten alle badelandene. Barna har mye å si, og jeg tror de er med på å bestemme hvor ofte familiene kommer hit, sier Skriubakken. I tillegg til å være daglig leder for Sørlandsbadet, har han ansvaret for markedsføringen i et samarbeid mellom de fleste av landets badeland. I løpet av våren blir 19 badeland rundt om i landet tilknyttet nettverket Badelandene.no. – Totalt har disse badelandene cirka 2,7 millioner besøkende hvert år. Det er nesten dobbelt så mange som Dyreparken, Tusenfryd og Hunderfossen til sammen. Vi holder dessuten åpent over 350 dager i året. Det viser at badelandene er store og viktige attraksjoner, både for folk i regionen og for turister, sier han.

Suksess i sør

Før Sørlandsbadet åpnet dørene for tre år siden, var det noen som mente at det var feil å bygge et stort badeland på et lite tettsted i Vest-Agder. Hittil har imidlertid sklier og basseng, bølgemaskin og boblebad vært langt mer brukt enn initiativtakerne i kommunen, fylkeskommunen og det private næringslivet våget å håpe på. Nå bygger Sørlandsbadet ut, og til sommeren åpnes et utendørsanlegg også. – Vi er blitt Sørlandets nest største attraksjon – bare Dyreparken er større. Besøkstallet er på mellom 180.000 og 200.000 i året. Vi tjener penger, og vi ser at badeanlegget har en positiv effekt for turist- og handelsnæringen i området, forteller Skriubakken. Ikke alle badelandene går med overskudd, men med kommunal støtte klarer de aller fleste seg godt. – Badelandene er som regel et ringvirkningsprosjekt som hele regionen nyter godt av. Dessuten bidrar vi til at barn blir flinke til å håndtere vann. – Badelandene er viktige for mosjonister, men også for barn og voksne som vil leke i vann. De fleste anleggene tilbyr dessuten babysvømming, og mange har varme helsebad som er tilpasset mennesker med lidelser eller funksjonshemninger, sier Jon Skriubakken.

Tenkte på cruiseskip

Superland i Sarpsborg, som er en del av Østfold-byens Quality Resort-hotell, har terapibasseng, babysvømming og vannaerobic. De lokker også med strømkanal, boblebad og to sklier. Hotellsjef André Schreiner har enda mer å skryte av: – Vi har en egen relaxavdeling, et litt mer stille område med et basseng som passer utmerket for babysvømming og andre som vil slappe av. Vi har spa- og velværeavdeling, treningssenter og en rekke aktivitetstilbud i tilknytning til badeanlegget. Blant annet klatrevegg, golfsimulator, fotballbinge, minigolfbane og kunstisbane. – Vi har også en «Lazer Maze» – en laserhinderløype – som ellers bare finnes i USA og Dubai. Schreiners tanke er at badelandet må ha mer å tilby enn bare vann og sklier. – Inspirasjonen har vi blant annet hentet fra cruiseskipene. Vi ønsket å ha noe eksotisk å tilby, med et vidt spekter av aktiviteter innendørs. Både hotellgjestene og folk fra regionen virker veldig fornøyde, sier han.

Svenskene kommer

Mens østfoldinger flest reiser over grensen for å handle, tiltrekker Superland seg svenskene andre veien. – Vi hørte om det av noen venner i Strömstad, og tenkte at vi måtte sjekke det ut. Vi kommer garantert tilbake, lover det svenske paret Malin Ottoson og Markus Rydén. Det ser det ut som deres 15 måneder gamle datter Julia også vil. Hun storkoser seg i sklia til plaskebassenget. Med én gang hun har sklidd ned, går hun tilbake for å klatre opp den lille trappa igjen. I bassenget bortenfor har Marte Fosse (5) tatt med seg dykkermaska si. Hun er like mye under vann som over. Når hun tar en liten pause fra dykkingen, plasker hun så mye at pappa Petter Fosse må knipe igjen øynene. – Som du ser, hun elsker vannet, smiler han og tar på seg svømmebrillene. I de to store skliene er det søsknene Mathias (14) og Henriette Bore (16) fra Holmestrand som regjerer. – Vi er med pappa på forretningsreise. Han jobber. Vi bader. Det er deilig, sier de, før de haster opp trappa til skliene igjen.