Ukens duell, kjørt sammen med bladet BIL og deres testteam, avdekker to tilsynelatende konkurrenter som i realiteten er så forskjellige at de nesten ikke kan sammenlignes direkte.

Skoda Yeti

Begge biler er kjørt gjennom de samme kjøreøvelser og målinger – med Yeti som klar vinner – men testresultatet gir langt fra noe komplett bilde. Fellesnevneren er at de begge har alt som skal til for å bli bestselgere. Toyotas Urban Cruiser er allerede blitt det, og når Skoda kommer skikkelig i gang, vil det overraske oss om ikke Yeti blir å finne på pallplass blant de kompakte SUV-ene. Dette er den Skodaen som – etter vår mening – totalt gir mest bil for pengene. Her får du en firehjulstreker hvor du sitter høyt og støtt, som har nok motorkraft og som du kan få for rundt 300.000 kroner. Et praktisk og fleksibelt interiør med seter som kan lengdereguleres, samt løftes ut enkeltvis, toppes med mulighet for digert glasstak som slipper så godt som hele sommeren inn i bilen når det åpnes.

Folkelig pris

Videre kan Yeti utstyres med elektronikk som hjelper deg like greit nedover som oppover bakkene, og svenske Haldex 4 holder for de fleste som firehjulstrekkløsning. Med bakkeklaring på 18 cm skvetter du greit over ekle brøytekanter ut fra garasjen om vinteren, og unngår å subbe nedi skarpe steiner på den dårlige hytteveien. Men ute i terrenget har ikke Yeti noe å gjøre. Først og fremst er Yeti en ukomplisert, lettparkert og godt utstyrt bil til folkelig pris. Den kan også leveres fra 239.000 kroner, men da med drift kun på forhjulene. Nærmeste konkurrent med 4x4 er faktisk Skodas egen Octavia og VW Golf – biler Yeti deler plattform med.

Toyota Urban Cruiser

Navnet tilsier at dette burde være bybilen framfor noen. Så feil kan man ta. Dette er bilen for godt voksne som har savnet en rimelig firehjulstrekker med dieselmotor som konkurrent til Suzuki SX4. Urban Cruiser er basert på storselgeren Yaris. Motoren på 90 hk er identisk, og effekten holder greit i den 3,93 meter lange bilen, som prisslutter med 4x4 der Yeti starter. Urban Cruiser har definitivt ikke noe utenfor asfalten å gjøre. Der varianten med kun forhjulsdrift stiller med 16 cm bakkeklaring, er den på firehjulstrekkeren senket til 14 cm. Det burde opplagt vært motsatt. Urban Cruiser kjører helt greit, men når ikke opp til Yetis kjøreopplevelse. Ei heller er bilen like praktisk innredet som smarte Yaris, eksempelvis mangler det lengderegulerbare baksetet. Men svært lavt forbruk (0,49 liter/mil i vår test) trekker avgiften og prisen ned. Også Urban Cruiser hører hjemme i kategorien mye bil for pengene, hvilket plasserte den på pallplass blant firehjulstrekkerne i august og september. Som trekkdyr fungerer Urban Cruiser dårlig med kun 800 kilo tillatt totalvekt hengt på tilhengerkroken. Her trekker til sammenlikning Yeti 2000 kilo.

Velger firehjulsdrift

24,3 prosent av alle som handlet ny personbil i september valgte en med firehjulsdrift. Andelen så langt i år ligger på 23,9 prosent. Tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken er ikke til å ta feil av. Salget av firehjulsdrevne personbiler holder seg ikke bare høyt, men andelen av samlet salg øker. Og det er SUV-er folk vil ha. Åtte av de ti mest kjøpte firehjulstrekkerne så langt i år hører inn under kategorien SUV, kun Skoda Octavia og Urban Cruiser skiller seg ut. Ingen av konkurrentene kan true posisjonen til VW Tiguan, som helt klart kommer til å innkassere seieren som landets mest foretrukne firehjulstrekker når nyttårsrakettene markerer slutten på 2009.