BMW klarte akkurat å få pakket ned den lekne strandbilen Beachcomber i Detroit, før de dro pappen av Countryman. Nå snakker vi vel egentlig om den samme bilen, hvor den første bare opptrådte som en litt mer leken variant av det som nå skal vise seg å bli første Mini med fire sidedører – og første Mini med firehjulsdrift. Kall bare ikke Countryman for en SUV, for det er den så visst ikke. Nei, vi snakker heller om en mer storvokst bil med inntil 1170 liter bagasjerom, som får et anvendbart baksete og som du kan kjøre på jordet med om behovet skulle melde seg. En liten byjeep bygd for å ta seg over de slitsomt høye brøytekantene som alltid fyller norske byer midtvinters. Og som ser enda barskere ut enn Minien som nå tross alt begynner å bli ganske vanlig. Countryman kommer som fjerde Mini-variant med den mest moderne teknologien for å bruke lite drivstoff. Motorene gjenkjennes fra dagens Mini-program med effekter fra 90 til 184 hk. Her vil start/stopp-teknologi være på plass, lengderegulerbart baksete, en spesielt praktisk senterkonsoll inne i bilen og opp til 19 tommer store hjul. Dette ser fortsatt ut til å kunne bli gøy.