Tusenvis av bileiere ligger an til å få en ekstra iskald januar når gradestokken nå kryper ned mot 40 kuldegrader. Her er de gode rådene du som eier dieselbil trenger for å komme deg velberget gjennom ekstremkulda. Ifølge Meteorologisk institutt er Norge inne i sin mest langvarige kuldeperiode på mange år, og flere steder i landet vil temperaturen falle ned til minus 30-40 grader. – Dieselbiler kan få problemer i slik kulde. Først og fremst med batteriene, som tappes mye raskere når det er kaldt, men har du dieselbil må du være forberedt på at du kan få problemer med dieselen når det er ekstremt kaldt over lengre tid, sier Ann-Cathrin Vaage, produktsjef i Statoil. Hun forteller at mange kunder kontakter Statoil med spørsmål om dieselens kuldeegenskaper. – De lurer for eksempel på om de vil få startvansker dersom de fyller tanken i lavlandet og deretter reiser på helgetur til et område med strengere kulde, sier Vaage. Hun anbefaler å fylle tanken på en lokal stasjon i kalde områder. Vanlig norsk vinterdiesel begynner å felle ut vokskrystaller og bli tåkete ved minus 22 grader. – Dette vil ikke gi noen umiddelbare problemer, men dersom temperaturen i dieselen faller under minus 30 grader, så risikerer du tette dieselfiltre. Dette vil variere fra bil til bil, og det avhenger av om bilen er jevnlig i bruk eller ikke, sier Vaage. En typisk misforståelse er at dieselen på tanken fryser når det blir minus 30 grader ute, men lufttemperatur gjenspeiler ikke nødvendigvis temperaturen i dieselen. – Dersom bilen brukes jevnlig, vil det bidra til å holde temperaturen i dieselen oppe. Står bilen derimot utendørs i ekstremkulda i lengre tid, synker temperaturen på dieselen på tanken, opplyser Vaage. Hun advarer på det sterkeste mot å leke Petter Smart med dieseltanken. – Kundene spør oss ofte om det går an å tilsette parafin i dieselen for å forbedre kuldeegenskapene. Svaret er et soleklart nei! Parafin har høyt svovelinnhold og kan skade partikkelfiltre og katalysatorer på dagens biler, understreker hun. Vaage anbefaler i stedet at man ser til at bilen blir ikke stående ute i ekstremkulde over lengre tid. Må bilen stå ute, anbefaler hun at den kjøres en tur nå og da. På dieselbiler varmes drivstoffet ved kjøring. Bruk av motorvarmer er også bra, men en oppvarmet garasje er selvfølgelig aller best.