Før kjørte de som trengte en tøff partner i arbeidslivet ofte amerikansk SUV eller pickuptruck med firehjulstrekk. Men flere avgiftsomlegginger gjorde disse bilene utilgjengelig kostbare. Tilbake på arenaen sto en japaner med rykte for aldri å stoppe: Toyota Land Cruiser. Nordmenn elsker Toyota Land Cruiser, men helst som varebil med grønne skilt. I toppåret 2005 solgte Toyota hele 1887 Land Cruisere i Norge. I perioden 2004 fram til 2009 rullet hele 6440 Land Cruisere ut som varebiler på norske veier. Og det altså av en bil som koster rundt en halv million kroner med litt utstyr – og en kvart million til som personbil. Du må til Island før finanskrisen for å finne tilsvarende høyt salg av Land Cruiser i forhold til innbyggertallet.

Hva slags bil snakker vi om?

En diger SUV med alt av komfort og utstyr til denne biltypen. Land Cruiser har permanent firehjulsdrift med torsen-differensial. Under normal kjøring fordeles motorkraften med 60 prosent til bakhjulene og 40 prosent til forhjulene.

Hvordan er den å kjøre?

Vi snakker definitivt ikke om noen sportslig og letthåndterlig personbil, som smyger seg inn på de trangeste parkeringsplassene. Dette er en arbeidshest som kan benyttes i staselige anledninger ved behov. Bilen er ideell til å trekke tunge lass med, for eksempel dobbel hestetilhenger. Forbedret chassis gjør at den oppgraderte modellen krenger mindre. Senterdifferensial kan låses med 50 prosent kraft til hver aksel, og du kan velge redusert utveksling.

Hva har den under panseret?

Samme motor som i forgjengeren: 3,0 liters motorvolum, 173 hk og 410 Nm i dragkraft. Kraftige saker, men husk at bilen veier 2,3 tonn som varebil (opp 230 kilo fra forgjengeren) og at den kan trekke 3,0 tonn etter seg. Da trenger du hver hestekraft.

Hva gjør den spesiell?

Først og fremst evnen til å ta seg fram, og dernest robustheten. Veltevinkelen oppgis til 42 grader og klatreevnen til 45 grader. Det betyr at du – i det minste i teorien – kunne kjørt i åttetall på det bratteste i unnarennet til den gamle Holmenkollbakken.

Svakheter?

Ingen, om man ser bort fra CO2-utslipp på 214 gram/km og et forbruk ved blandet kjøring på 0,81 liter diesel per mil.

Hvem passer den for?

Alle som trenger ekstrem framkommelighet, og samtidig har behov for å trekke tungt, for eksempel i bygg- og anleggssektoren. Eller for dem som rett og slett liker stor bil. Dette er flott trekkvogn for tung båt eller andre tunge tilhengere.

Hva koster den?

Fra 461.300 kroner som varebil, 703.000 kroner som personbil. Importøren regner med at 90 prosent av kundene velger varebilvarianten.

Konkurrenter?

Mitsubishi Pajero, Land Rover Discovery, Mercedes GL, Jeep Commander, Nissan Patrol/Pathfinder, Hyundai ix55 og kanskje Mercedes Gälendewagen.