Fredrik Westgaard (25) ser seg rundt i ettromsleiligheten. – Her kan man sette en seng. Og så kan man ha en sofa der, sier han. Rommet blir inndelt i soner, og skap blir imaginært montert opp. Westgaard ønsker å flytte ut av bofellesskapet og kjøpe seg sin egen bolig.

Vann på klagetoppen

Det summer på boligvisningene i disse dager. Norges Eiendomsmeglerforbunds boligsalgsstatistikk viser at det er nettopp i vintermånedene det er hett på boligmarkedet. Fredrik Westgaard er forventningsfull: – Denne leiligheten har en bedre atmosfære enn den forrige jeg så på, sier han om den over 100 år gamle aksjeleiligheten med vakker stukkatur. – Det skal være en god følelse når man kommer inn. Men den gode følelsen kan fort forsvinne, mener Forbrukerrådet. Tvist oppstår i etterkant av 20-25 prosent av alle boligsalg. Det er noe flere tvister knyttet til eneboliger enn leiligheter. Vann og fukt er det folk krangler mest om, melder Forbrukerrådet: – I en enebolig kan vann typisk trenge inn som følge av dårlig drenering. Vannskader oppdages fortere i blokk, fordi naboene vil se at det renner vann inn hos dem, sier Vidar Holm, regiondirektør i Forbrukerrådet. – I en enebolig kan man ofte ikke merke noe før man kjenner at det lukter mugg. Ved skade får man store utgifter,

Feil i nye boliger

Det er ikke bare eldre boliger som har feil og mangler. Også ved kjøp av nye boliger oppstår det tvister. – Bare seks av ti nyboligkjøpere er fornøyde med håndverksarbeidet i boligen, sier Birger Jensen, rådgiver i Forbrukerrådet. Tallet dokumenteres i en undersøkelse gjennomført av Norsk institutt for by- og regionforskning (NIBR). I denne studien kom det også fram at 15 prosent rapporterer om vesentlige feil og mangler etter overtakelse, mens hele 70 prosent har oppdaget småskader. – Feilene skyldes at de som utfører håndverksarbeidet, ikke har kompetanse. Det er byggelederen som sitter på kompetansen, men vedkommende tar seg ofte ikke tid til å følge opp fotarbeiderne, sier Birger Jensen i Forbrukerrådet. Men Forbrukerrådet får også henvendelser hvor det er kontraktsmessige forhold som er tvistepunktet. – For eksempel er ferdigstillelsen forsinket, sier Jensen.

Vil utvide garantien

Gulvet i leiligheten som Fredrik Westgaard ser på, er skjevt – slik det kan være i gamle bygg. Men på badet er det flunkende nye fliser og veggfestet toalett. Er badet tett og sikkert slik at det ikke blir vannskader? – Dette badet er utført i henhold til forskriftene. Selger har plikt til å oppgi all informasjon om feil og mangler, sier megler Glenn Oliver Kristiansen i Ihus meglingskontor til førstegangskjøperen. Dagens ordning er ikke god nok, mener Forbrukerrådet: – Dersom selger vet at det lekker, kan han ikke unndra seg å informere om det. Men kjøper må bevise at selger var klar over det, sier Vidar Holm i Forbrukerrådet. – Problemet er at det er fem års reklamasjonsfrist på håndverksarbeid i boliger, det vil si at det er lik reklamasjonsrett for mobiltelefoner og boliger. – Alvorlige feil kan komme etter 10 og 15 år. Forbrukerrådet er ikke fornøyd med at reklamasjonsretten bare er fem år. Vi ønsker at det skal komme lovendringer med hensyn til garantiordningen. Fredrik Westgaard er ukjent med den byggtekniske delen av boligkjøpet, men finansieringen har han styr på. Etter å ha hatt fast jobb i kommunen er han blitt lovet lån i banken. Men likevel: Etter endt budrunde gikk den vesle ettromsen 50.000 kroner over takst. Westgaard må derfor sjekke baderomsgulv og stigeledninger i flere boliger denne vinteren.