Bestikk og servise som kan gjenvinnes til dyrefor har eksistert i mange år. I Norge fikk det sitt gjennombrudd under OL på Lillehammer i 1994.

Planteråvarer

Også bilindustrien ser på hvordan plantebaserte produkter i større glad kan få innpass i bilene for å gjøre produksjonen mer karbonnøytral og gjenvinningsprosessen enklere. Japanske Toyota Boshoku hevder at de, som første i verden, allerede i 1999 lagde dørpaneler til biler av planteråvarer framfor oljebaserte råvarer. Toyota Boshoku produserer støtfangere og bilinteriør og opererer globalt i 21 land. Hideki Akiya, leder for kreativt studio i selskapet, tror bilene vil endre seg sterkt i årene framover. Et av prosjektene til selskapet er å utvikle seteløsninger med hvor selve ryggen og sitteputen kan erstattes med tilsvarende i andre farger og materialer. Da kan man enkelt skifte til svart skinn på sekunder, dersom de røde stoffsetene ikke lenger faller i smak.

Miljøvennlig

– Vi kan også skifte bilens panser på samme måte. Dette vil slett ikke gjelde bare gjelde for Toyota. Alle bilprodusenter tenker i samme baner. Miljø- og kundekrav tvinger oss til å gjøre bilene mer miljøvennlige. – Jeg tror vi har de første bilene med plantebaserte seterammer, samtutskiftbare sitteputer og rygger, allerede om to til tre år. Dette vil ikke bare gjøre seter og andre deler av interiøret mer miljøvennlig, men også lettere og rimeligere, sier Akiya. Plutselig kommer to personer bærende med et tynt panserliknende flak. Bilens opprinnelige panser vippes av på et par sekunder, det nye lirkes like raskt på plass og vips så har bilen skiftet karakter både innvendig og utvendig. Den første bilen med utskiftbare karosseripaneler var Smart ForTwo, hvor alle utvendige plastpaneler kan skiftes. Med litt trening gjør man jobben selv på rundt en time.