Fremgangen skyldes i hovedsak ny dieselmotor i kombinasjon med firehjulsdrift.

Slikket sårene

Da dieselbølgen skyllet inn over Europa for noen år siden, sto Subaru tilbake som taperen. Avgiftsomleggingen ved inngangen til 2007 sendte Subaru utfor stupet i Norge etter knallsalg i 2006. Nå har merket slikket sårene, og kursen på japanske yen har krøpet så langt ned at det igjen er mulig å tjene penger på det litt annerledes bilmerket med fokus på firehjulsdrift og boksermotorer. – Vi kan få flere modeller med tohjulsdrift, men har valgt ikke å satse tungt på dem, sier administrerende direktør Arne Berg hos den norske importøren. Så langt selges kun den minste Subaruen, Justy, uten 4x4. Justy er heller ikke mer Subaru enn at den bygges av Daihatsu.

Hyttebil

Selv om Subaru nå står klar med ny versjon av storbilene Legacy/Outback, vil likevel SUV-en Forester være merkets viktigste bilmodell. For mange framstår ujålete Forester som den ultimate hyttebilen med mye lasteplass og spesielt gode terrengegenskaper. Det er den samme dieselmotoren på 150 hk, og i prinsippet det samme firehjulstrekket, Subaru bruker i Legacy/Outback, bilen som nå har vokst i alle retninger og i år feirer 20 år på norske veier. Større og mer plass, bedre komfort, lavere forbruk, mer utstyr, høyere sikkerhet og mer kjøreglede er importørens oppsummering av storbilene. Men automatgir i kombinasjon med dieselmotor ser det ut til at interesserte fortsatt må se langt etter. Det litt sære europeiske dieselmarkedet ser Subaru ut til kun å være sånn måtelig interessert i. Prisen starter på 400.000 kroner, og Subaru definerer litt motorsterke varianter av VW Passat, Ford Mondeo, Toyota Avensis og Volvo V70 som de viktigste konkurrentene.