At folketallet vokser hvert år, og at det øker mest i de store byene, bekymrer trafikkplanleggerne. De neste 20 til 30 årene forventes det 400-500.000 flere innbyggere bare i Oslo-området. – Da blir det urealistisk å forvente nullvekst i trafikken, sier Håkon Glomsaker, direktør for samfunnskontakt i NAF. Glomsaker henviser til at Samferdselsdepartementet nå krever at kommuner som ønsker å motta belønningsmidler for å gjøre kollektivtrafikken bedre, samtidig må innføre tiltak for å unngå trafikkvekst. I praksis ber departementet kommunene da om å innføre rushtidsavgift, såkalt køprising, hevder NAF. – På prinsipielt grunnlag er NAF imot økte avgifter. Norge er blant de mest avgiftstunge på bil i verden. Staten skyver ansvaret for innføring av køprising ned på lokalt nivå, i stedet for å ta en overordnet gjennomgang av avgiftssystemet, sier Glomsaker.