At kinesiske bilprodusenter på sikt kommer til å oversvømme verden, Norge inkludert, er hevet over tvil. Spørsmålet er bare når. Deres etableringer i Europa har så langt ikke vært særlig vellykket på grunn av manglende oppfylling av tøffe europeiske sikkerhetskrav.

Tilpasset Europa

Nå har imidlertid det britisk baserte selskapet I.M. Group, som importerer og distribuerer Subaru, Isuzu og Daihatsu i Storbritannia gjort kjent at de har inngått avtale om import av det kinesiske bilmerket Great Wall. Planen er å integrere de baltiske landene i virksomheten allerede fra 2010 og dernest engasjere seg i Skandinavia fra 2011. Great Wall har den siste tiden jobbet spesielt med å tilpasse bilene til de standarder og sikkerhetskrav som gjelder i Europa. Great Wall er første og fremst kjent for å gjøre små endringer på kjente japanske- og europeiske bilmodeller, for deretter å selge dem under egen navn. Toyota Yaris og Fiat Panda er eksempler på to plagierte biler.

Vil bli vanskelig

Å etablere seg i Norge vil uten tvil bli vanskelig for de kinesiske bilprodusentene. Årsaken er å finne i det norske avgiftssystemet, samt norske kjøpsvaner. Ikke et eneste billigmerke selges lenger i Norge, og så langt har ikke kineserne annet enn pris å konkurrere på. Selv om de nærmest velger å gi bort bilene sine til Norge for å komme inn på markedet, vil de kinesiske bilene sannsynligvis fortsatt være for kostbare når avgiften plusses på.