– Nordmenn må bli flinkere til å støtte rettferdig handel. Det handler om å bekjempe fattigdom. Kjøp en Fairtrade-gave til morsdagen eller valentinsdagen, oppfordrer den 25 år gamle svensken, som har bodd i Norge i tre år. Nesten alt hun kjøper er merket med Fairtrade, den eneste globale ordningen der hovedmålsettingen er å gi arbeidere i utviklingsland bedre levekår. Den uavhengige ordningen omfatter mer enn én millioner arbeidere – hovedsakelig bønder og plantasjearbeidere – i 58 utviklingsland. – Tar man med arbeidernes nærmeste familie, nyter cirka fem millioner mennesker godt av at Fairtrade-merket sikrer mennesker i Afrika, Asia og Latin-Amerika gode lønns- og arbeidsforhold, opplyser informasjonssjef Helle Mjøs i Fairtrade Norge.

Iskrem og tørket frukt

Det er ikke bare kaffe, te, kakao, bananer og blomster som har Fairtrade-merket. Det kommer stadig nye produkter til Norge, og noen av dem finner veien til din nærmeste matbutikk. Du kan ta opp din personlige kamp mot fattigdom ved å kjøpe varer som sjokolade, kjeks, krydder, iskrem, honning, juice, brus, olivenolje, tørket frukt, mysliblandinger, ris og sukker. – Folk må bare se etter Fairtrade-merket når de handler. Og hvis de ikke finner det de vil ha, må de be om at butikkene tar det inn. Vi som forbrukere har et ansvar. Hvis alle ønsker rettferdige varer, må butikkene følge opp og ta inn mye mer enn de gjør i dag, sier Jenni Mylly. Hun driver en vegankafé, med tilhørende cateringtjeneste, der ingenting på menyen inneholder produkter fra dyr. – Det går mye i tørket frukt, som dadler og rosiner. Nøtter og bær er også veldig bra. For meg er etisk forbruk viktig. Jeg føler meg bedre når jeg kjøper Fairtrade-produkter. Da vet jeg at de som produserer varene, har det bra, sier veganeren.

Truser og kondomer

Mylly handler det meste av det hun trenger, i butikken Friends Fair Trade i Oslo, som har Norges største utvalg av rettferdige varer. Her er det tett mellom Fairtrade-merkene, fra kondomer laget av Fairtrade-gummi til bomullstruser mot fattigdom. Daglig leder Per Persson har også varer uten dette merket – blant annet kunst og håndverk, samt en del leker, klær, sko og matvarer. – Noen velger å stå utenfor Fairtrade-ordningen fordi de synes det er for dyrt å være med der. Men Fairtrade er en god forsikring for at produktene er framstilt under gode forhold for arbeiderne. Takket være at mange mellomledd er kuttet bort, kan vi selge kvalitet og rettferdige varer til en rimelig pris, sier han. Persson henter de fleste av sine varer fra Storbritannia, som er størst i verden på rettferdig handel. Han har fått norsk distribusjonsrett på flere merker, og butikkens omsetning øker for hvert år. Overskuddet går imidlertid ikke i hans egen lomme. – Nei, dette er en non-profit-butikk. Alt overskudd fra driften kanaliseres inn i en stiftelse som støtter utviklingsprosjekter i Sørøst-Asia. Foreløpig har pengene gått til et prosjekt for gatebarn i Kambodsja, men vi vurderer å støtte flere prosjekter etter hvert, forteller han.

Sjokolade og brus

I desember bidro ledelsen i DnB NOR til at prosjektet i Kambodsja kan gjøre en enda større innsats for gatebarna. Banken ga sine 10.000 ansatte valget mellom å gi julegaven til hjelpeorganisasjonen Care eller å få en Fairtrade-pakke fra Friends Fair Trade. – Vi fikk inn over 9000 gavebestillinger. Det er jo helt fantastisk av et så stort selskap å ta et så bevisst valg, mener Per Persson. Han har også NSB på kundelisten. Norges Statsbaner har tatt inn en av sjokoladene han distribuerer. Divine-sjokoladen er også å finne i mange butikker og kiosker rundt om i landet. Det samme gjelder Fairtrade-brusen Ubuntu. Persson selger også varer til flere kafeer og kantiner. – Fairtrade er fortsatt større i Sverige, men flere og flere nordmenn får kjennskap til det. Utvalget blir stadig større. Her i butikken har vi om lag 1000 produkter og cirka 100 ulike vareslag, sier han og trekker fram det ene vareslaget etter det andre. – Olivenolje er et nytt Fairtrade-sertifisert produkt. Denne, for eksempel, er fra Palestina. Denne honningen fra Chile er også ny. Og den mysliblandingen der oppe er ny, sier han og peker mot toppen av en hylle i matavdelingen.

Blomster på topp

Du finner Fairtrade-varer i de aller fleste matbutikker i landet. Tidligere var Fairtrade-kaffe det vareslaget som solgte best i Norge, men i 2008 tok blomster førsteplassen. Fra 1. januar begynte Plantasjen å selge Fairtrade-blomster. Mester Grønn har solgt Fairtrade-merkede roser siden 2006. – Den gang var det en liten andel som ble solgt, men nå er nesten halvparten av alle rosene vi selger, Fairtrade-merket. – Det er en flott utvikling, og det gir positive resultater på flere plan: Plantasjearbeidere i Afrika får bedre lønn og levekår, naturen blir skånet som følge av Fairtrades miljøkrav, og norske forbrukere har fått muligheten til å kjøpe blomster som de vet er handlet etter de rettferdige Fairtrade-standardene, sier Torunn Krogh-Jacobsen, informasjonskonsulent i Mester Grønn. I fjor solgte blomsterkjeden nesten åtte millioner Fairtrade-merkede rosestilker. Før jul lanserte kjeden også Fairtrade-nelliker i Norge.

Kaffe uten bismak

Norges største kaffebarkjede, Kaffebrenneriet, er blitt verdens største på å selge kaffe fra auksjonen Cup of Excellence (CoE) direkte til forbrukeren. CoE handler først og fremst om kvalitetskaffe, ofte fra små, latinamerikanske farmer som tidligere ikke hadde noe godt nettverk for å få solgt kaffebønnene sine. Synøve Nesøen, hovedsmaker og leder for kunnskapsavdelingen i Kaffebrenneriet, har vært dommer i Cup of Excellence siden 2004 og har deltatt i sju auksjoner. Hun forteller at de kjøper kaffen direkte fra plantasjene, og i gjennomsnitt får kaffebøndene 3,5 ganger vanlig kaffepris. Alt gjøres i god Fairtrade-ånd, selv om auksjonen ikke har noe med merkeordningen å gjøre. – Hovedfokuset er god kaffe, og kvaliteten blir bare bedre for hvert år. I tillegg ser vi at bøndene som leverer gode kaffepartier, tjener godt på å gjøre en god jobb. De får også en livsviktig kanal til kaffemarkedet. Dessuten er det et veldig åpent og sporbart system, og man vet nøyaktig hvor kaffen kommer fra, forteller Nesøen.

Vil ha mer Fairtrade-vin

Skal du ha Fairtrade-vin, må du naturlig nok på Vinmonopolet her til lands. Der kan vi nå få tak i fem typer rødvin og tre typer hvitvin. – Vi merker at folk etterspør denne typen vin. Og som en del av vårt engasjement for etisk handel ønsker vi å tilby enda flere Fairtrade-viner i basisutvalget, forteller pressesjef Jens Nordahl i Vinmonopolet. Salget av Fairtrade-vin gikk noe ned i 2009 (120.000 liter) etter toppåret i 2008 (160.000 liter). Nordahl regner imidlertid med at salget vil bli langt høyere om noen år.