LAS VEGAS: Det begynte ganske forsiktig med den forholdsvis lille lastebilen utstyrt med den enorme V8-motoren. Ulendt terreng ferdes man jo i nesten til det daglige her oppe i nord, så det var omtrent som å kjøre hjemme. Den lange fjæringsveien på Ford F-150 SVT Raptor svelget humpene bra.

Gi gass

– Du må ikke være så forsiktig. Gi mer gass, formante sidemannen. Han hadde tross alt vært med og utviklet bilen. – Prøv 60 miles (100 km/t) – Hva? 60 miles?! Ja vel, det er jo ikke min bil, så jeg la flatt jern ute i det støvete ørkenlandskapet. Bilen skjøt fart, og ikke aner jeg hvor fartshumpene tok veien, men borte ble de. I hvert fall føltes det sånn.

Svevet

– Brems. Hardt! Alt du makter! Skrek mannen. Han begynte å bli ivrig og farten nærmet seg motorveihastighet på det vi på godt norsk kaller elendig krøttersti. Jeg hang i stroppen. Dette var jo nesten som å bremse en god tysker på tørr asfalt. Kunne det virkelig være mulig at det tunge beistet med de digre hjulene stoppet så raskt? Vi nærmet oss finalen og plutselig skulle det – bokstavelig talt – komme til å ta av. Stilen ut fra hoppet viste seg å være upåklagelig. Landingen like så. Skal du først hoppe med bil så ta like godt i. Det er bedre å lande på alle fire enn på forhjulene.

Småbilens pris

Alt dette er selvfølgelig helt absurd sett med norske øyne. For det første tillates knapt fritidskjøring i terrenget noe sted i Europa, og bil er tross alt ikke noe leketøy. I hvert fall om den har V8 og 320 hk under panseret. – Eller 6,2 liter og 411 hk. De ekstra hestene koster ikke mer enn 3000 dollar ekstra (18.000 kroner), og mange vil ha dem. Du får bilen med minste motor fra 39.000 dollar (235.000 kroner) ferdig levert, kvitret Fords mann. – Pris som en undermotorisert Ford Focus i Norge, kvitterte vi tilbake. USA er ikke som resten av verden. For dette er ikke lek, men ramsalt business. Ford har tatt fram denne bilen – dette terrengfartsmonsteret – fordi flere tusen står i kø for å kjøpe den. Og fordi ingen andre bilprodusenter har våget å lage en slik bil. Dette er Paris – Dakar-bilen som du kan bruke i jobben de dagene du ikke forlyster deg med ørkenrace.

Mest kjøpt

Fords F-serie er fortsatt USAs mest kjøpte bilmodell, for 28. året på rad. På mange måter er det bilmodellen som holder Amerika rullende, selv i nedgangstider. Noen husker ganske sikkert Ford F150 SVT Lightning, en senket fartsmaskin av en pickuptruck det faktisk rullet – og fortsatt ruller – ganske mange av i Norge, fordi den altfor ofte ble fortollet inn avgiftsfritt som lastebil. Men noen lastebil var den ikke, snarere en gateracer det ikke var lett å holde følge med. Slik er ikke Raptor. Den gjør ikke mer enn 160 km/t på landevei. Ford har sperret bilen der. Det er bare at den gjør også 160 utenfor veien. Og den tåler det.

Unødvendig?

Nøkternt sett framstår Ford F150 SVT Raptor som en fullstendig unødvendig bil, selv i USA. Men la oss være så ærlige å innrømme at morsommere pickuptruck neppe kan kjøpes for penger. Kommer den så til Norge? Neppe, og det er ikke på grunn av skyhøye engangsavgifter. For denne bilen kappes jo med en F16 i å forurense. Nei, her må en slik bil ha dieselmotor, og det har i hvert fall ikke Fords ingeniører i Dearborn noen planer om å putte inn i en F150, og langt mindre inn i Raptor-utgaven. Nå tror du kanskje ikke bilen kan brukes til noe fornuftig? I bykjøring er den like lettkjørt som en småbil, den laster et halvt tonn på planet og trekker tre tonn på kroken. Og faktum er at Ford nesten ikke har forsterket bilen i forhold til standardutgaven. Lengre fjæringvei, kraftigere dempere, litt bredere for å bedre stabiliteten og forsterket bakaksel for å tåle kraftøkningen er alt. Hvem sa at nytte ikke kan kombineres med glede?