Halsafjorden og NTP

For samferdselsinteresserte er Nasjonal Transportplan, og behandlingen av denne kvart fjerde år, som OL for en toppidrettsutøver.
Meninger

Derfor er det, til stor skuffelse for meg som styreleder i Halsafjordsambandet As, knapt nevnt fast kryssing av Halsafjorden i det dokumentet som går til Stortinget 19 juni.

Og logikken er vanskelig å se.

Ferjefri E39 er nedfelt som en nasjonal samferdselssatsing, hvor samtlige delprosjekter mellom Kristiansand og Trondheim skal bygges med gjennomføring på 20 år. Fylkestinget i Møre og Romsdal, som tok tidlig politisk regi på storsatsinga, har lagt til grunn ei gjennomføring etter hvert som prosjekta ble planmessig og teknologisk modne. Senere har fylkestinget også fremmet Halsafjorden som pilot. Det er satt i gang et massivt plan –og utviklingsarbeid for ferjefri E39 på teknologi og samfunnsøkonomi. Det jaktes på grensesprengende løsninger, og Halsafjorden har fått en av Statens vegvesen sine aller beste prosjektledere.

Halsafjorden har etter klimamessige vurderinger og av hensyn til fjordbredden pekt seg ut som særlig interessant for en tidlig pilot. Det er sannsynliggjort at erfaringer fra en pilot vil gi store økonomiske besparelser når de mest krevende kryssingene som bla Hafast skal gjennomføres. Størrelsen på gevinsten av en pilot er i disse dager til vurdering hos konsulentselskapet Dr. Techn. Olav Olsen.

I sin gjennomføringsstrategi sier Statens Vegvesen at Halsafjordprosjektet er byggbart ca. 2025, anslagsvis 4 år før Hafast kan påbegynnes. Og nettopp føringer fra storting og regjering stiller tydelige krav om vesentlige kostnadsreduksjoner på ferjefri E39 for at prosjektet og delprosjektene kan realiseres.

Halsafjorden har i dag kraftig trafikkvekst, med over 10% til og med april sammenlignet med i fjor, og vi ser omtrent en dobling i trafikken de siste 10 åra.  Med videre utbedring av E39 som planlagt vil dette bare fortsette.

Når Transportkomiteen avgir sin innstilling til NTP 12. juni trengs en tydelig merknad som sier at planarbeidet for Halsafjorden skal videreføres. Forprosjekteringen vil avklare om pilot skal igangsettes. Dette har Nordmøre Regionråd - ORKide også gitt et klart innspill på til Mørebenken på Stortinget.

Nasjonal Transportplan setter et svært tydelig politisk fotavtrykk i oppkjøringa til høstens valg.


Ola Rognskog

Styreleder i Halsafjordsambandet As og ordfører i Halsa.