Debatt

Salting av vegene

"De saltrelaterte skader som avdekkes må snarest repareres. Og det kan bli kostbart etterhvert."

Illustrasjonsfoto.  Foto: Magne Lillegård

Meninger

Ønsker å få legge inn en kommentar ang. vinterveier 2019/ 2020.

Ennå er det heldigvis ikke sprøytet veisalt på veien til Stangvik. Vil være bedre med sand/grus for både rust på private kjøretøy og for miljø i vann og grunn.

Synes det blir for mange offentlige saker som må betales av hver og en etterhvert. I alle fall er sikkert at vedlikeholdskostnader på egen bil har vokst mer og mer etter hver vinter med økende salting av veiene. Og for å holde kjøretøybeholdningen i Norge trafikksikker, må hver og en inn til EU- kontroll jevnlig. Og de saltrelaterte skader som avdekkes må snarest repareres. Og det kan bli kostbart etterhvert.

Jo, jeg husker tilbake til 70- tallet og smale grusveier. Sakte fart var selvsagt på snøveiene, og snø var det rikelig av. Av og til måtte kjettingene ut av posen i bagasjerommet, og å legge på kjetting var obligatorisk å kunne. I dag vet jeg ikke om de lærer slikt på kjøreskolene?

Sagt med det, forstås at med 0 - visjon målet for trafikkdrepte myndighetene har, legimitereres og metoder for å oppnå dette. Men ,ikke så merkelig å forstå, så øker også hastigheten på trafikken, ettersom bredere og bedre veier bygges i urørt natur, etter  EU- regulativ som stadig fornyes for sikker trafikk. Og med relativt ukyndig bredde i førerantallet ettersom antall biler øker i trafikkken etter Schengen- avtalen og de 4 friheter fra EU, så må en vel bare vente at 0- visjon en ennå er i blå.

Men at det er naturen og privat bilhold økonomi som må belastes for det, er jeg ikke enig i.

Så om salting av vei endres til varm sand eller fin grus, og hastigheten reduseres etter forholdene og timeplanen til sjåførene slakkkes litt, kan vel 0- visjonen holdes like godt?

Klart å forstå, det er mange store, mindre og små aktører som må trekke i sammme retning om det kan gjennomføres.

Men både natur, miljø og privat biløkonomi har blitt belastet for lenge nå. Endring må til.


mvh

Roar Halle.