Leserinnlegg

- Todalsbrua er vedtatt – kjør inn Statens vegvesen!

Dordi Glærum Skuggevik.  Foto: Privat

Meninger

Todalsbrua er vedtatt, og satt opp på fylkesvegplanen for oppstart etter Nordøyvegen som ganske snart blir fullført. Men hva skjer? Jo, det er møter og seminarer og kaffedrikking og lunsjer og kakling i alle retninger, mens pengene triller ut og den ene etter den andre amatøren skriver lange harranger i media og lanserer stadig nye luftige og håpløse alternativer.

Alternativenes tid er forbi! Nå må en holde på planen – og få den realisert! Det er slik sunnmøringene gjør det: - blir enige om mål og middel, konsoliderer seg og står sammen om gjennomføring – uten flere dikkedarer! For mens nordmøringene, sin vane tro – ikke klarer å konsolidere seg og få fart i framdriften, har sunnmøringene bygget Tresfjordbrua, snart ferdigstilt Nordøyvegen og har satt første salva i tunnel som vil gi Geiranger helårsvei! Her har nordmøringene mye å lære!

På seminar om brukryssing i regi av E39 (Staten) ved Halsa i Tingvoll for ikke så lenge siden, ble det sagt at Todalsbrua nå må opp på et høyere plan. Jeg forstod det slik at i og med at Fylket nå går inn (skulle bare mangle – siden dette er en fylkesvei), vil det skje – og at ledelsen nå vil bli utskiftet og prosjektet blir tatt opp på et høyere plan. Kjør inn fagfolkene i Statens vegvesen!

Selv om seminaret på Tingvoll handlet om en eventuell bru lenger ute i fjorden som del av E39, så ble det klart sagt av både lederen for fylkessamferdselsutvalget og ordføreren i Kristiansund - at nå skal det propell på Todalsbrua. Ordføreren i Kristiansund viste til at når Todalsbrua kommer, kan man bo i Kristiansund – og jobbe i Surnadal, fordi det vil bare ta 1 time og 10 min. å kjøre Kristiansund – Surnadal.

Men, enda er det folk som skriver i media at de tror Todalsbrua bare dreier seg om en vegstubbe mellom Sunndalsøra og Surnadal – når dette dreier seg om en indre snarvei for næringslivstrafikken mellom Ålesund og Trondheim, og om trafikken mellom indre og ytre del av fylket nord for Romsdalsfjorden. (Det er flere nå som bør kjøpe seg kart og lære seg å lese kartet!) Og media i området bør nekte spalteplass til alle flygenfeltene nå – fordi alt dette kakkelet stresser folk og gjør dem forvirret og avsporet i prosessen.

Og så var det maset om Svinvika. Ekteparet i Svinvika visste veldig godt at brua ville komme der, da de satte i gang sitt gourmetsted. De bør markedstilpasse seg nå når kundene renner rett opp i fanget på dem. Maset dreier seg om å få størst mulig erstatning – så gi dem nå en slump penger da! Arboretet får også en helt annen tilstrømning når brua kommer. De bør også markedstilpasse seg, i stedet for å sutre.

Jeg ble nylig fortalt at kommunestyret i Surnadal nettopp har godkjent matjord som hustomter i Stangvik. Hvis det medfører riktighet, hvorfor er det ikke noe kauking om det? Er matjorda mindre verdt ute i Stangvik enn inne i Svinvika?

Idag skrev en tidligere elev til meg at hun skulle følge konfirmanten sin til gudstjeneste i Ranes kirke. Det ble en gudstjeneste uten prest, for presten på Tingvoll som skulle vikariere, kom seg ikke over fjorden fordi ferjene var innstilt på grunn av vinden. Dette bør være en nyttig opplysning for ferjeentusiasten oppi Mosokna, og en ditto oppi Rindala.

Til slutt: Har personen med visjon om flytebru fra Røkkum til Mulnesset tenkt på at det vil medføre videreføring av tungtransport gjennom boligfeltet i Ålvundfjorden – i 50 km? Den visjonære går her baklengs inn i framtida. Det bør det bli en slutt på!

Las Palmas, 22. nov. 2020.

Dordi Skuggevik