Vi har ikke fagkunnskap, men ser for oss at traseen med tunell til Åsbøen ville vært mye mindre ødeleggende for både folk og miljø på begge sider av fjorden.

Uten noen form for forvarsel ser vi i avisene at Todalsfjordsprosjektet AS har kommet med et forslag om at flytebru skal vurderes mellom Kvanne og Rykkjem. Forslaget skaper fortvilelse og stor uro. Er det ikke i slike prosesser svært viktig at de som blir berørt og i verste fall kan miste husene sine blir informert og ført dialog med før det kommer ut i pressen?

Flytebru mellom Rykkjemsneset og Kråkhaugen boligfelt legges fram som et flott prosjekt som en kan glede seg til å ta i bruk når en leser rapporten og hører kommentarene fra daglig leder Trond Skogset. Det skal ifølge hans kommentarer bli en flott gang- og sykkelvei der en kan skue utover Trollheimen…  Alle hus langs fjorden er fjernet, men hytter på fjellet er synlig, når vi ser bilde mot Kvanne i rapporten. Vi som bor her kjenner oss ikke igjen i beskrivelsen og bildene. Det er glanset, og hvorfor er det det?

I beskrivelsen av flytebrualternativet står det at eksiterende veier kan benyttes både på Kvanne og i Ålvundfjorden. Og det er dermed ikke beregnet inn kostnader til veioppgradering når de sier at denne løsningen vil bli rimeligere enn det vedtatte forslaget som det allerede arbeides med i Svinvika. Prosjektleder for Todalsfjordprosjektet på fylkeshuset sier at det i tillegg til brukostnadene må påberegnes store kostnader til utbedring av veiene i begge bygdene om dette blir realisert. Og det må bli oppkjøp av eiendommer.

En må regne med en vindfull og støyende sykkeltur over brua. Om veiene ikke skal utbedres, vil en både på Kvanne og på Rykkjem etter brua komme rett over på veier uten gang og sykkelvei. Det forespeiles at trafikkmengden her på indre vil mangedobles og tungtrafikken vil dundre forbi i en voldsom fart. Det blir uforsvarlig både på Kvanne og i Ålvundfjorden å la barna (og de voksne) sykle eller gå til idrettsplassen, til den felles badestranda og til skolen. På Kvanne må jo denne veien benyttes av alle uansett hvilken fellesaktivitet en skal delta på. Mye av tungtrafikken vil flyttes fra ytre og til denne nye veitraseen om dette veialternativet blir en realitet. Bygda vår vil bli rasert.

Når andre nye veiprosjekter legges utenom bygdene ser de i Todalsfjordprosjektet AS det som aktuelt å skvise trafikken gjennom to bygder og ødelegge dem.

Bærekraft er alltid tema nå til dags, men denne veiløsningen kan vel på ingen måte være bærekraftig?

Det snakkes også mye om bolyst, dette skaper på ingen måte bolyst og tilflytting.

Slik skissen er, vil brua på Kvanne komme i land på Kvennaneset, dvs i Kråkhaugen boligfelt. Feltet her rommer noen av de nyeste husene på Kvanne og ligger idyllisk til helt nede ved sjøen. Det var mange år med drøfting og engasjement fra miljøvernavdelinga hos fylkesmannen før dette boligfeltet ble godkjent og de første husene ble bygd her i 2014/ 2015. Vi som bor i feltet har investert svært mye med ønske og tro på ei god framtid her. Nå ser det, ut fra skissene, ut som hus må rives om flytebru skal bygges akkurat her. Om det ikke skulle bli riving av hus i det nye feltet, vil støyen fra brua likevel gjøre det ulevelig i her. Det vil bli 80-sone i denne veiløsningen ifølge prosjektleder på fylkeshuset, og støysonen er da stor. Lyd bærer også voldsomt godt fra sjøen og til land. Når en kommer flyttende til kommunen for å bygge seg hus i et nyetablert boligfelt kan en ikke drømme om at det skulle bli verdiløst fra en dag til en annen, men verdiløst ble det nå den dagen flytebrualternativet ble kringkastet. Vi kan ikke bo her om brua blir en realitet, og ikke får vi solgt en eiendom der det kan komme ei bru. Verdiløst vil det være helt frem til den dagen spaden settes i jorda et annet sted.

Arbeidet med Todalsfjordprosjektet hadde foregått i mange, mange år da feltet ble godkjent. Før godkjenningen av feltet må det vel ha vært vurdert om området skulle være et aktuelt område for bru, vei eller tunell? Hvis ikke er det fullstendig mangel på politisk strategi.

Innover stranda fra Kråkhaugen til fergekaia er det påtegnet ca 500 meter med ny vei. Kostnader til dette er ikke medberegnet i rapporten som Todalsfjordprosjektet nå har fått utredet. Den nye veien vil ødelegge hele strandsona, og også gå over dyrkamark før den må gå gjennom flere hager. Det er bestemt at det skal strammes inn på bruk av dyrkamark til annet formål i Norge.

Mange hus og naust må rives ved ferjeleiet for å få lagt veien der. Dette er eldre trehusbebyggelse som er vurdert verna av Fylkeskommunen. Kvanne Strandstad/ Handelsplass. Det er en gammel administrasjon og handelsstad som er av regional verdi. Ferjestedet på Kvanne er ett av få som er så godt bevart. Bruken fra gammel tid er ennå så synlig.

Ferjestedet med handelsplassen er et kulturminne som dokumenterer regionens historie med viktige utviklingstrekk.

Familiene som bor her har de siste 10 årene renovert husene og planlagt å bo her livet ut. I 2006 og utover levde de i flere år med usikkerhet på grunn av spørsmål om å flytte ferjekaia i retning Kråkhaugen. De var usikre på om de fikk bevare eiendommene. Hus og naust måtte i så fall rives om ny fergekai skulle kunne bygges. Statens veivesen foretok den gangen mange grunnboringer mellom ferjekaia og Kråkhaugen og de fant mye leire. Da flytting av kaia ble skrinlagt på grunn av dårlige grunnforhold, og derav for høye kostnader til å realisere flyttingen, kunne en aldri tro at det skulle bli en ny runde med usikkerhet. Nå må de igjen leve med at eiendommene er vediløse frem til det har blitt oppstart av arbeidet et annet sted- og det ser ut til at det vil ta lang tid.

I tillegg til at bebyggelsen ved fergekaia er planlagt verna, er det også dyreliv som må vernes her. Der ny vei mellom Kråkhaugen og fergekaia er foreslått, er det en gruppe med Storspove som holder til om våren. Storspoven er sterkt trua og derfor rødmerket. Gårbrukerne har av den grunn fått betalt for å vente med å slå gresset til hekkesesongen er ferdig. Det er et rikt dyreliv i strandsona her, på rødlista er for eksempel tjeld, gråmåke, fiskemåke, storskarv, sandsvale, ørn, hønsehauk, stær, laks,oter og det har vært observert gaupe. (Se vedlagt liste over rødmerkede arter)

Like innom fergekaia og med grense helt opp til hovedveien innover mot Søysetbrua ligger Søysetøran naturreservat. Det er nasjonale og internasjonale lover som verner dette. Elva og elvemunningen er av miljømessige grunner av stor verdi og må bevares urørt. Det er mer og mer press på kommunene om å bevare naturmangfoldet. Vi har en forpliktende internasjonal naturavtale. Avtalen skal bidra til å stoppe den menneskelige ødeleggelsen av naturen, og begynne å gjenopprette det som allerede har gått tapt.

Surnadal er en bærekraftkommune. Det krever handling.

Nå kommer Todalsfjordprosjektet med en bestilling der flytebru og ny vei skal vurderes i akkurat samme område som ny fergekailøsning var vurdert og ble skrinlagt. Hvorfor bruke tid og penger på å utrede noe som er ferdig utredet og vurdert uaktuelt på grunn av dårlige grunnforhold? Rapportene fra tidligere grunnboringer må da vel være nok dokumentasjon? (Se vedlegg fra Driva i 2006.) Utredningsarbeidet vil i følge de som arbeider med dette ta minst 2 år om en skal gå videre med dette forslaget.

Vi håper med brevet å gi dere et bilde av hvor mange som blir rammet og hvor stor skade denne løsningen vil medføre for naturen og miljøet.

Vi ønsker å vite din mening rundt det vi skriver i brevet.

Vær så snill å ta dere tid til å komme på besøk til oss på Kvanne dersom dere vurderer flytebru på Kvanne som et alternativ. Gi oss gjerne noen dagers varsel så skal vi være på plass og vise dere bygda vi er så glade i og servere kaffe og kake til dere.

Med vennlig hilsen

Bjørn Nes Kvande

Åse Nes Kvande

Allan Troelsen

Brit Røsand

Mary Janne Stenberg,

Jannicke Valstad Stenberg

Jan Åge Valstad

Linda Kvande

Otto Ingebrigt Kvande

Ronny Thunestveit Aasgård

Veronica Therese Thunestveit Aasgård

Roar Markussen

Tove Markussen

Ivar Rønninghaug

Gjertrud Rønninghaug

Tommy Thunestveit

Ann Berit Fiske

Tom Erik Kvande

Solveig Kvande

Bodil Nes

Gjøran Stenberg

Bjørn Rønninghaug

Herman Rønninghaug

Marit Østdahl Rønninghaug

Ivar Gustad

Anita Gustad

Anja Stenberg

Jo Sondre Aas

Hans Torslett

Solveig Nes

John Arve Nes

Theodor Væge Glærum

Lillian Væge Glærum