Fylkesdirektøren i fylket kom med ei innstilling om at Fylkestinget skal gå videre med undersjøisk tunnel for kryssing av Todalsfjorden. Dette er noko som politikarene i Surnadal og Sunndal ikkje må stille seg bakom, da det blir feil på mange måter.

Alternativet som man må gå for er ei flytebru mellom Litlemulneset og Røkkumslandet. Da følger man Todalsvegen fra krysset FV670/ Todalsvegen og opp mot Åsbøen, der vegen tar av utover mot Mulneset.

Det står følgende på framsida til Todalsfjordprosjektet: Selskapet Todalsfjordprosjektet AS arbeider for realisering av sambandet – «fra Å til Å»: fra Ålvundfossen i Sunndal kommune til Åsbøen i Surnadal kommune.

Denne løsninga oppfyller denne målsetninga, den berører ingen eiendommer med fastboende, Nordvikbygda og særlig Svinvika kjem ut av prosessen uten negative følger kontra hengebru. Kvanne slepp heilt unna trafikken de har der no.

Det å bygge ekstra bakker i dette landet er heilt feil, vi har nok av det i det fri. Samtidig ekskluderer vi syklende, gående og de som har aversjon mot å kjøre i tunneler, og da spesielt de som går under havoverflata mot å ferdes over fjorden.

Om man sammenlikner Oslofjordtunnelen med den som er lagt fram fra Fylkesdirektøren, strekninga som de er under havoverflata er nokså lik, så lek det det inn tre millioner liter vatn i døgnet der, og ingen skal komme og påstå at nye tuneller er tette. Alt dette vatnet skal pumpes ut igjen, og bare strømmen som går med til dette skal også skaffes/betales for. Samtidig skal det også være lys der inne 24/7/365. Infrastrukturen inne i disse tunnelene får også juling av saltvatnet som lek inn, og må skiftes nokså ofte.

Undersjøiske tunneler blir og må vaskes ofte, fleire ganger i året. Arbeider i Ulsteinvik, og ser ofte bilene som vasker Eiksundsambandet, og da blir det kolonnekjøring, dvs "stengt" veg mellom kolonnene. Til sammenlikning vart Bergsøysundbrua (flytebrua) sandblåst for nokre år sida, og det einaste vi trafikantane merka var nedsatt fartsgrense der arbeidet pågikk. Det samme skjer no på Gjemnesundbrua, og ingen blir hefta imens arbeidet pågår.

Om en bil stopper, en syklende forviller seg inn eller nokon mister noko inne i tunnelen, blir den stengt til dette er ordna opp i. Det samme vil aldri skje på ei bru.

Nå vil sikkert nokre komme med at det er tunneler rundt Sunndalsøra, men disse var nødvendige pga rasfare og vanskeligheter med å få sikker veg. Dessuten er tilnærmet flate og ligg over sjøens overflate, så man slepp saltvatn som ødelegg infrastrukturen inni tunnelen.

Ved å bygge bru fra Litlemulneset er det mulig å lage seilingsled mellom landkaret og første pontong. Samtidig vil bussrutene gå tilnærmet som i dag, med unntak fra krysset FV670/ Todalsvegen til Kvanne. Dette krysset må bygges om slik at de som skal mot Kvanne må ta av fra FV670.

Trafikken gjennom Ålvundfjorden går også som i dag, med den forskjellen at den ikkje kjem i form av fergeslepp som i dag. Motsatt veg blir det ingen forandring. For å unngå problema opp mot Ålvundfossen kan den ta av og legges bak den gamle saftfabrikken og får en lengre, men slakere linje opp til fossen.

Det blir samtidig ikkje behov for å lage ett stort deponi for tunnelmasser, enten det blir drift fra to sider eller ei side, hverkenpå Surnadalssida eller Sunndalssida. Det blir enorme mengder stein ut av slik tunnel.

No kom det ei ny ferge til sambandet for et par år sida, og elektrifiseringa er straks oppe og går. Om Todalsfjordprosjektet blir forsinka berre man gjør det rette valga for framtida, kan ikkje være det store problemet.

Egil R. Ørsal

Surnadal