NRK Dagsnytt radio meldte lørdag 27.5. at Transportøkonomisk Institutt (TØI) vil sette klima og miljø først i samferdselspolitikken. Direktør Bjørn Grimsrud i TØI vil at klima og miljø skal sitte i førersetet i samferdselspolitikken. Videre sier han at «om ikke transportsektoren når klimamålene, når ikke Norge klimamålene».

Klimautslippene vil utvilsomt bli dramatisk høgre ved både anlegg av og framtidig trafikk i lang undersjøisk tunnel sammenlignet med tilsvarende for kort tunnel og bru.

Undersjøisk tunnel under Todalsfjorden antas å ville ligge 217 - 237 meter under havoverflata, alt etter hvilket trasealternativ som velges. Stigningsgraden opplyses å bli ca. 6%. Det er over Statens Vegvesen sine retningslinjer fra 2007, som setter maksimal stigning til 5% for nye tunneler. Det samme som i EU.

Transportnæringa advarer mot løsninger med lange undersjøiske tunneler. Det er svært dyrt og forurensende å løfte tungtransport x antall meter fra botnen av tunnelen opp i friluft!

Lang undersjøisk tunnel vil også bli ei sterkt beklagelig sperre for mjuke trafikanter, lokale som tilreisende. Nordmørsnaturen med sine fascinerende landskaper er som skapt for sykkelturister. Langveisfarende sykkelturister vil sky området. Nordmøre trenger å bli løftet, ikke å bli lagt under jorda!

Det foreligger ferdigbehandlede kommunedelplaner med enstemmige vedtak om anlegg av kort tunnel og ei flott bru over Todalsfjorden. Det vil være tragisk om konfliktskapende innspill og tilrådinger skal torpedere denne løsninga.

Jeg tror at lang undersjøisk tunnel aldri vil bli bygd på grunn av innskjerpede miljøkrav. Og pengene til Todalsfjordprosjektet?  De forsvinner vel sørover i fylket…

Ola Bræin