Facebook som suksessfaktor

Holder kurs for næringslivet.

Inga Dalsegg er kjent både som kunstner og - i disse dager - som gresskarskjærer. Neste torsdag lærer hun andre næringsdrivende å bruke Facebook aktivit i markedsføringen av bedriften.  Foto: Magne Lillegård

Nyheter

- Du må fortelle folk hva du driver med for at kundene skal vite hva du har å tilby, sier Rindalskunstner Inga Dalsegg.

Det er Hoppid på Indre Nordmøre - altså i Surnadal, Rindal og Halsa - som står som arrangører og inviterer til miniseminar i «bruk av sosiale medier i markedsføringen» for næringslivet.

Sjøl er Inga Dalsegg et lysende eksempel på hvordan sosiale medier som Facebook kan brukes i markedsføring av egen bedrift, og har sett at Facebook kan være en faktor som bidrar sterkt til suksess.

- Det er viktig å forholde seg aktivt både til sosiale medier på nett og til andre media som lokalavisene, sier hun.

Hun registrerer at det er ikke bare enkeltmannsbedrifter og andre mindre bedrifter som er for dårlige på å bruke Facebook aktivt, men også mange større bedrifter som burde ha personressurser til dette.


Sjøl har hun 4.000 facebookvenner som hun pleier mer eller mindre aktivt.

Vel så viktig er det at hun har 4.000 følgere på sin kommersielle profil - den som profilerer kunstneren Inga Dalsegg.

- Det er ikke tallet på følgere som er viktig her, men hvor mange av dem som er potensielle kunder, sier hun.

På Hoppid-kurset 22. oktober vil Inga fortelle om Facebook-statistikken - som vil være et viktig verktøy for å klare å følge med på hvor mange som er inne på sida di, og ikke minst hvor lenge de er der og hva de er innom.

For henne er det viktig å vite hva kundene ønsker å se på siden - og gi dem det de vil ha. For en kunstner er det naturlig at kundene er opptatt av bildene du legger ut.

Personlig rekord for Inga er da hun la ut et helt nymalt bilde der hun verken hadde satt på tittel eller pris. Tre minutter etter at det lå ute på Facebook-profilen, var bildet solgt.


Facebookstatistikken er viktig her. For en bedrift er det viktig å vite hva kundene vil se, og legge ut ting de ønsker å se ofte. Det skal noe til å legge ut for mye av slikt folk ønsker å se.

Inga Dalsegg vil først ha en innledning om nødvendigheten for bedrifter av å være på sosiale medier for å øke synlighet og kundegrunnlag.

Etter innledningen vil hun gi individuell veiledning og tips til forbedringer for dem som ønsker det. Kursdeltakerne oppfordres til å ta med seg pc-en.

Kurset går på Øvre Dalen i Rindal sentrum og har påmeldingsfrist så tidlig som 16. oktober. Hoppid- ansvarlige i Rindal, Surnadal og Halsa er henholdsvis Grete Elshaug, Harald Bredesen og Ragnhild Godal Tunheim, og påmelding skjer til disse.