Bakgrunnen for de framtidsretta planene er den økende trafikken på E39 og et ønske om å gjøre noe positivt ut av dette.

Jan Erik Aasbø Glåmen vil anlegge et 80 dekar stort næringsområde mellom steinbruddet og vestover i retning Felleskjøpet. Bakgrunnen er den økende trafikken og da samtidig det voksende behovet for sånt som døgnhvileplass til lastebilsjåfører, truckstopp, rasteplasser, med mer.

– I forslag til ny transportplan ønsker Statens vegvesen døgnhvileplass mellom Betna og Halsanaustan, så jeg har tenkt å foreslå dette området til å opparbeide slike plasser, i tillegg til mye annet, forteller han.

Planene stopper ikke der. Med stadig økende godstrafikk langs E39 framfor fylkesveg 65, er også behovet for godslasting i Halsa voksende.

– Jeg har vært i kontakt med store aktører i transportbransjen som er veldig interesserte i å bli med på å starte en godsterminal på denne tomta. Stedet er sentralt beliggende mellom Møre-byene og Trondheim, samt at det er kort veg herfra til Surnadal.

Blir trafikknutepunkt

Utgangspunktet for planene er å starte der det i dag er steinbrudd, for så å utarbeide området vestover i retning Felleskjøpet.

– Tirsdag var jeg i et møte med et stort, internasjonalt arkitektfirma, som gjerne ville ha jobben med å designe området. Men ingen skriftlig avtale er inngått foreløpig, så navnet på arkitektfirmaet kan jeg ikke gå ut med enda, sier Aasbø Glåmen.

Et større oljeselskap har også meldt sin interesse for å bli med som samarbeidspartner, med tanke på et nytt drivstoffanlegg både for lastebiler og personbiler.

– Dette anlegget blir da i første omgang sjølbetjent, men kan bli betjent med tida. Hvis/når brua over Halsafjorden kommer, kan vi flytte mye av aktiviteten som i dag er på Lageret Cafe hit. For når brua kommer på plass blir også E39 flyttet, og da blir dette området et trafikknutepunkt, fastslår han.

For uansett trasévalg for nye E39 blir dette området liggende tett inntil vegen.

– Dette blir da ett av få områder i Halsa der næringsareal vil ligge nært inntil E39. Med tanke på busstrafikken blir dette dessuten et naturlig kollektivknutepunkt, i og med at dette ligger ganske nær Betten – krysset, der E39 og fylkesveg 65 møtes.

Fullverdig truck-stopp

Opparbeidelse av en døgnoppstillingsplass for vogntog blir lagt ut på anbud.

– Dette blir et område med plass til 10–20 vogntog, med sanitæranlegg, med mer. Vi tenker også overnattingsmuligheter for sjåførene, slik at dette da blir en fullverdig truck-stopp. Dette blir vår inngangsbillett inn til hele prosjektet, som altså vil bli det største næringsarealet i Halsa, forteller Aasbø Glåmen.

– Bakgrunnen er at området er svært egnet, og i og med at godstransporten gjennom kommunen øker må vi benytte oss av dette og gjøre noe positivt ut av det, legger han til.

Og så langt har han bare møtt positiv velvilje der han har luftet planene, både hos Halsa kommune, Statens vegvesen og Lastebileiernes Landsforbund – både her i fylket og i Trøndelag.

– NLF er i alle fall kjempepositive både til truck-stopp og godsterminal her, og hos kommunen har jeg også møtt bare positivitet. Hos Statens vegvesen er vi egentlig litt i forkant med disse planene for å tilby et helhetlig anlegg for alle funksjoner som Vegvesenet trenger på sikt, sier han.

Parkering for bobiler

Videre tenker han at arealet er egnet til bobilparkering, og da mener han ikke en bobil-camp, men en sjølbetjent parkeringsplass for bobiler.

– Og nedenfor vegen her har vi en kommunal badestrand, så det vil være naturlig å se parkeringsplass for denne i tilknytning til området her. I kommunens arealplan er det planlagt gangbru over vegen til friluftsområdet ved sjøen her.

Det skal også være rasteplasser i området, og strekninga langs nordsida av E39 her egner seg for dette, blant annet med flott sjøutsikt.

– Dette vil altså være et område som tar seg av trafikale ting for tungtrafikken, busser og bobiler, med mer. Her blir det et sikkert område der vogntog kan stå helt trygt om natta, der sjåførene kan hvile, dusje, tanke drivstoff, og så videre. Området er dessuten helt skjermet og ikke til sjenanse for noen.

Vil generere arbeid

Kostnader til planarbeidet for hele området er berammet til mellom 300 000 og 500 000 kroner. Så må økonomien for resten av prosjektet kartlegges.

– Jeg har vært i dialog med kommunen og Vegvesenet om dette. Det vil bli utarbeidet kostnadsoverslag og budsjett for utbygging av hele området.

Han slår fast at her handler det nå om å komme i gang med deler av anlegget – og samtidig ha planene for videre utbygging klare.

– Hele prosjektet avhenger litt av at vi får til den døgnhvileplassen, sier han.

Jan Erik eier sjøl store deler av det aktuelle området, og har opsjon på tilgrensende areal. I dag er det J. Reiten AS som tar ut masse fra steinbruddet der storprosjektets utgangspunkt blir.

– De er snart ferdige her, men en slik utbygging som her er under planlegging vil gi mye arbeid til dem også. De vil for eksempel kunne ta ut mye masse i utbyggingsperioden, og prosjektet vil ellers også generere mye anleggsarbeid i byggefasen. Disponibelt areal kan også gi plass til nye foretak på området, slår han fast.

Dette blir et omfattende prosjekt der mye må falle på plass innen ganske kort tid, en prosess Aasbø Glåmen gjerne vil ha med flere på. Prosjektet trenger både investorer, flere potensielle leietakere og samarbeidspartnere for å kunne realiseres, så han håper nå at eventuelle interessenter vil melde seg.

– Tommel opp

Leder i Halsa næringsforening, Tormod Ellingsen, berømmer Aasbø Glåmen for å løfte blikket og tørre å tenke stort, ikke minst med tanke på framtidige arbeidsplasser og aktivitet i Halsa. Han mener området han ønsker å bygge ut er nærmest optimal.

– I et konkurranseperspektiv har Aasbø Glåmen et stort fortrinn her, da en døgnhvileplass mellom Betna og Halsa også vil fange opp trafikk fra fylkesveg 65. Og med tanke på å få mer av godstransporten på vegene over på sjø, vil et næringsareal her være tett koplet opp mot sjøen på Halsanaustan, sier han.

Ellingsen synes det er flott at noen ser muligheter i E39, at en kan gjøre mye mer ut av vegen og trafikken. Men at finansieringen vil bli en utfordring er han rimelig sikker på.

– Men dette er Jan Erik flink til. Jeg ønsker hjelpe både han og andre så mye som mulig, men noen pengesekk sitter ikke næringsforeningen på. Uansett, tommel opp for planene!