Mange har etterlyst et fysisk skille mellom vegbanen og feltet for mjuke trafikanter på brua.

Tidligere har det vært pekt på at særlig vindforholdene har skapt trafikkfarlige situasjoner. Stig Rune Andreassen (Frp) tok opp saka i kommunestyret for snart ett år siden opp saka. Han fortalte at han hadde fått høre historier om at både barn og andre hadde blitt "tatt" av vinden på brua og at det hadde oppstått nestenulykker. Kommunestyret var samstemte og ba ordfører og kommuneadministrasjon følge opp saka overfor Statens vegvesen. Ikke lenge etter monterte vegvesenet pleksiglass som skjerming mot vinden på fortaussida av brua.

– Det er en løsning som vi mener har fungert veldig godt. Pleksiglasset skjermer godt mot de verste vindkastene. Vi har også gode erfaringer med denne løsningen fra Rauma Bru i Åndalsnes, sier Odd Helge Innerdal i Statens vegvsesen.

Kjøresikkert

Driva bru er godkjent som bybru i en 50-sone, noe som innebærer at det i utgangspunktet ikke er krav om rekkverk mellom fortau og kjørebane. En trafikksikkerhetsrevisjon som ble gjennomført for brua etter en tids bruk anbefalte likevel at det burde monteres kjøresikkert rekkeverk på brua. Dette for at kjøretøy ikke skal kunne kjøre opp på fortauet og i verste fall bryte gjennom rekkverket og havne ut i elva.

– Dagens rekkverk oppstrøms er ikke kjøresikkert, sier Innerdal.

Det ble også pekt på behovet for å sikre gangstien under brua på sida mot Sunndalsøra. Ved en slik kryssende gangsti skal sikkerhetsavstanden økes, forklarer Innerdal. Et kjøresikkert rekkverk som går over hele brua ble svaret på begge utfordringene.

– Jeg mener dette blir en god løsning, sier Innerdal. Han legger til at vegvesenet også har vært opptatt av at rekkverket ikke skal ødelegge det estetiske uttrykket til den nye og flotte Drivabrua, og at rekkverket, som blir 70 centimeter høyt, blir rørformet og utført i galvanisert stål.

Starter i månedsskiftet

Det er entreprenøren Arvid Gjerde AS som skal montere rekkverket. Det skjer i månedsskiftet mai/juni. Ifølge Innerdal vil entreprenøren bruke fire-fem dager på jobben. Kostnaden for å få kjøresikkert rekkverk over den 111 meter lange brua blir rundt halvmillionen.

– Vi var forberedt på at dette kunne komme. Ønsket om et rekkverk fanget vi opp tidlig, og særlig i tida rundt åpningen av brua, så kostnadene med tiltaket er hensyntatt i budsjettet for brua.

Årsaka til at det har tatt tid, er at brua tidligere er godkjent uten rekkverk. Dermed måtte vegvesenet gjennom en ny prosess med Vegdirektoratet for å få ny godkjenning med denne rekkverksløsningen og festematerialene som skal brukes.

– I tillegg må arbeidet gjøres på sommeren, sier Innerdal.