Hun ser nærmest ut til å ha en magisk tiltrekningskraft på sitt publikum, ladyen. År etter år strømmer folk til for å oppleve musikkspillet. Flere tilreisende enn sunndalinger sitter i salen. 60–70 prosent av publikum kommer utenfra. Ofte gjør de mer enn å se stykket, når de først er på Sunndalsøra. De handler på stedets butikker. Spiser et godt måltid. Overnatter. Fyller bensin.

Mange har tenkt, trodd og ment mye om hvilke økonomiske ringvirkninger ladyen har for Sunndal. Nå skal en analyse gi svar, og tallfeste verdien av musikkspillet.

– Vi ser fram til å få konkrete tall på bordet, sjøl om vi føler oss veldig trygge på at det vi holder på med, betyr mye for mange. sier Tommy Fossum i Jazzåteatret Produksjon. Han legger til at verken Jazzåteatret eller næringslivet for øvrig ville hatt mulighet til å få gjennomført en slik analyse.

– Vi er spent på resultatet.

Spent er også fylkeskultursjef Heidi-Iren Wedlog Olsen. Hun framholder at dette er den første ringvirkningsanalysen som gjennomføres av Samfunnsøkonomisk analyse på kulturfeltet i Møre og Romsdal. Analysen gjennomføres med bakgrunn i tall og informasjon fra tre større kulturaktører på Nordmøre: Kristiansund Kirke Kunst Kulturfestival, Operaen i Kristiansund og Nordic Light Events AS. I tillegg skal de fire historiske spelene, Herøyspelet, Giskespelet, Gurispelet – og Lady Arbuthnott i Sunndal – være med i analysen.

– Jeg gleder meg til dette. Vi vet at kulturarrangement har ringvirkninger i lokalsamfunnene, men vi har ikke et godt tallmateriale til å bevise det. Vi håper analysen kan tallfeste de viktige økonomiske og samfunnsmessige effektene kulturarrangement har. Fastslå verdien av det gode og rike kulturlivet vi har i fylket vårt, sier Wedlog Olsen.

I arbeidet vil Samfunnsøkonomisk Analyse blant annet innhente data fra regnskapstall og gjennomføre spørreundersøkelser blant publikum.

– Den skal gå på om de som kommer, for eksempel overnatter, kjøper seg et måltid mat og liknende. Om de gjør andre ting i tillegg, når de er på stedet.

Prosjektet skal være en pilot. Viser det seg at metoden fungerer godt, skal den bli brukt også på andre kulturarrangement og kulturarrangører i fylket.

Planen er at analysen skal være klar allerede i løpet av høsten.