Det har blitt tradisjon i Kulturvøkku med åpning av kunstutstillinger den første lørdagen.

Inga Dalsegg hadde invitert fotograf Nathan Lediard til å stille ut sammen med seg, og kombinasjonen av foto og maleri vakte begeistring.

Det var også spennende å se en annen Nathan Lediard enn vi er vant til gjennom bryllupsfoto og familieportretter.

Her fikk han vist hva han er god for som fotograf i flere ulike kategorier – samt fantasi til å eksperimentere.

Han har tatt med seg Kine Paola Sæter til skogs for å skyte en serie med «Mad Maxine»-fotos. Antrekk: Ballettskjørt og gassmaske, samt noen primitive våpen som ga inntrykk av en verden etter en atomkrig eller annen katastrofe.

Kine var sjøl til stede på utstillingen, og hadde plukket seg ut sine favoritter blant bildene der hun sjøl er modell.

Folk flest bet seg merke i et dronebilde av en lysning mellom høye grantrær. På den hvitveisbevokste lysningen, ligger en naken kvinne i fosterstilling.

– Jeg kunne tenkt meg det litt større, sier Kine – og publikum er skjønt enige.

Lediard måtte gjøre en avveining om størrelse og pris.

Fotografen var ikke sjøl til stede, men ønsket publikum velkommen via filmopptak på storskjerm.

Inga Dalsegg var derimot hjertelig til stede, og vi må si vi la spesielt merke til et bilde av to damer som svømmer i en abstrakt sjø av farger – ulikt Ingas typiske malerier, men en ny og spennende vri.

Etter Dalalåven gikk vandringen videre til ei fullsatt Løsetlånn og Bjønnåsstøggu ved Rindal skimuseum, der Rindal kunstlag åpnet sin utstilling med maler og grafiker Kristian Finborud.

Leder i kunstlaget, Camilla Løften, fortalte litt om kunstneren – at han er født og oppvokst i Porsgrunn, men at han nå produserer sin kunst fra atelieret på Voss.

Kunstlaget selger også kunstlodd der du kan vinne et bilde av Finborud.

Utstillingene både på Dalalåven og på Skimuseet holder åpent gjennom Kulturvøkku.