Flyrettigheter er gratis:

Slik får du penger du har krav på

Det er høysesong for flyforsinkelser og kansellering. Da har du kanskje krav på erstatning.

Kompliserte regler: – Folk har svært gode rettigheter når de flyr, men dessverre er reglene ganske så kompliserte, sier Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet.  Foto: Forbrukerrådet

Nyheter

Det er høysesong for flyforsinkelser og kansellering. Da har du kanskje krav på erstatning.

- Vi viser deg hvordan du får penger du har krav på, skriver Forbrukerrådet i en pressemelding:

Klag selv

– Folk har svært gode rettigheter når de flyr. Dessverre er reglene ganske så kompliserte, og flere har derfor sett sitt snitt til å tjene penger på å kreve kompensasjon på vegne av passasjerene. Disse flyklageselskapene tar gjerne fra 25-40 prosent av din kompensasjon for å hjelpe deg, forteller Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet.

– Hvis folk ønsker å benytte seg av disse tjenestene er det helt greit, men vi vil gjøre forbrukere oppmerksomme på at de kan klage selv og dermed beholde hele erstatningen, sier Høst.

Fly på klagetopp

Mange velger å betale dyrt for å få hjelp fra flyklageselskaper som airhelp.no, flyhjelp.no og flyforsinkelser.no.

– Det er viktig for forbrukerne å forstå at disse selskapene ikke gjør noe du ikke kan gjøre selv. Det er for eksempel svært lett å sende inn en klage til Transportklagenemnda selv hvis du har mottatt avslag fra flyselskapet, sier Høst.

Til tross for at det er veldig enkelt å klage, ser man at antall klager sendt inn fra slike selskaper til Transportklagenemnda øker jevnlig. 

I 2017 mottok Forbrukerrådet 1530 spørsmål om passasjerrettigheter, og Forbruker Europa mottok 800 klager/henvendelser.

Vi hjelper

Som et svar på et økende behov, utviklet Forbrukerrådet flyrettighetskalkulatoren der forbrukere selv kan finne ut akkurat hvilke rettigheter de har når ikke alt går som det skal med flyreisen. Så langt i 2018 har over 210 000 tatt kalkulatoren i bruk.

Hvis du finner ut at du har krav på erstatning eller kompensasjon, så send krav til flyselskapet. Får du avslag der, kan du klage videre til Transportklagenemnda. Forbruker Europa kan ved behov hjelpe deg med din klage til alle flyselskap i EU. Vi kan også hjelpe deg med å klage videre til korrekt nasjonal nemnd. Det er bare å ta kontakt. Vi hjelper deg helt gratis.