Etter omvisning nylig, kunne egentlig mange sider i Driva fylles med kunst- og historiefortelling.

Drengestua er et tømmerbygg fra 1898 som er flyttet fra Torvik. Navnet har den etter drengen Amund Karlhaugen. Han bodde i stua fra han var liten gutt. Foreldrene var Berlaug og Maria Karlhaug, og Amund som var blind, var nok satt bort. Han var en kjempe av en kar, og det fortelles at han bet i veden for å kjenne på kvalitet og om den var tørr.

Eldbjørg Flatekval har etter hvert fått navnet Øramaleren. Hun bruker drengestua til arbeidssted. I først etasje er det vedskjul, rom med stor grue og ei lita stue. I andre etasje er kunstnerverksted. Her er det bjelker i taket som er malt svarte.

– Noen av plankene har merker etter brann. Derfor ville jeg ha svartmaling, sier hun.

Ellers er rommet hvitt. På grunn av lite veggplass er mange bilder plassert i skråtaket. Hun lager både oljemaleri, acrylmaleri og akvareller. Motivene fra Surnadalsøra varierer fra gammel og ny tid, fra sommer og vinter. Bildene forteller historie. Øra var som en by, og sentrum for området i den tiden transporten gikk sjøveien.

Hun maler også fjell. Mellom bildene i skråtaket ser vi både Stetind, Innerdalstårnet, Knyken, Sula og Skåla.

– Jeg liker å male fjell. Jeg er spesielt tilfreds med Skåla. De blå skyggene ble varierte og fine, sier hun.

MIXIT ART er en kunstform hun har lært av kunstneren Ellen Hegg som holder til i det gamle Bedehuset på Øra. Her har Flatekval sertifisert seg for å holde kurs. Da bruker de en flaske eller en murstein som de draperer stoff og aluminiumsfolierundt. Med stoffherder får de fram de ønskede figurene.

Nytt av i sommer er å lage portrett. De blir framstilt i svart og hvitt.

For å lage postkort, så kopierer Eldbjørg Flatekval ned størrelsen på bildene hun har malt. For det finnes ikke postkort fra Surnadalsøra. I dag sendes ikke så mye kort, men turistene er interessert. De kjøper, og de får dem også innrammet. Tidligere har hun gitt ut postkort med Aune Forlag, også julekort.

Eldbjørg Flatekval er vokst opp på Surnadalsøra, i et hus rett nedenfor Surnadal Billag. I mange år ble det mye flytting på grunn av mannens yrke i sjøforsvaret. Hun bodde både i Kristiansand, Bergen og Trondheim. Så i 2003-2004 kjøpte de eiendommen Nygården på Surnadalsøra. Huset fra 1841 var eid av en lensmann og siden en kjøpmannsfamilie. Det er i rokokkostil. Verandaen på øversida er ny og er en ekte sveitserveranda.

– Det ble et prosjekt som sprengte budsjettene, sier Eldbjørg Flatekval, men det var verdt det.

Dette huset er innholdsrikt og i tre etasjer. Her finnes rikelig med både kunst og eldre innbo.

– Det er som et museum, men vi trives her.

Her er mye. Først den vakre finstua, i rødtoner, med flotte møbler, lysekrone og bukkevaseovn, Det store kjøkkenet ligger midt i huset og er holdt i blått og kremfarger. Spisestue og oppholdsrom er det også plass til. I andre etasje er gjesterommene holdt i rosa for jenter og blått for gutter, og badet har sitteplasser. Øverst, på kvisten, er kontoret til Halvor Flatekval som samler på postkort fra hele landet. Han har en imponerende samling i tillegg til frimerkesamling.

Surnadalsøra i gamle dager er et hefte med stoff fra Surnadalsøra som gis ut til jul. Da samler både Eldbjørg og Halvor Flatekval inn stoff. De spør folk, skriver og redigerer. I år skal Surnadal velforening gi ut heftet for 9. gang.

Øramartnan er de også deltakere i. De er aktive i Surnadal velforening og fortsetter med det. Med mange oppgaver, både privat og lokalt, synes det som om ekteparet Flatekval ikke blir arbeidsledige med det aller første.