Det er et samarbeid mellom Hove Medical og Helserespons som opphører torsdag – med bare to dagers varsel. Ifølge Hegnar.no fryktes det nå kaos på norske legesenter. Tusenvis av pasienter og leger rammes.

20-30 daglig

Helserespons har blant annet gjort det mulig for pasienter å bestille legetime og få påminnelser om bestilte timer på SMS.

Blant legesentrene som har benyttet seg av denne tjenesten og nå rammes, er både Surnadal legesenter, Sunndal lege- og helsesenter, Sunndal medisinske senter, Halsa legesenter og Nesset legesenter.

Mange pasienter bestiller legetime på SMS.

– Vi får 20-30 henvendelser på SMS daglig, forteller Atle Aune, som er fastlege ved Surnadal legesenter.

– Særlig yngre pasienter bruker gjerne denne muligheten.

Uenige

Tjenesten vil opphøre fra klokka 00:01 torsdag 23. august. De to selskapene som har levert tjenesten til legesentrene krangler ifølge Dagens Medisin om hvem som har skylden for situasjonen som har oppstått.

«Det er med stor beklagelse at vi må meddele at HelseRespons har sagt opp samarbeidet med Hove Medical Systems. I løpet av sommeren har vi forsøkt å fornye avtalen med WTW, som leverer HelseRespons, men uten hell», skriver Hove Medical på sine nettsider. Selskapet reklamerer samtidig for sin nye tjeneste «Pasientsky» – som også er en online-tjeneste for bestilling av legetime. I mai ble Hove Medical kjøpt opp av Pasientsky.

Vil ta noen uker

Lokale legesenter er nå i ferd med å finne nye løsninger for SMS-bestilling. Aune tror det vil ta noen uker før en ny tjeneste er på plass.

– Vi er litt usikre på hvilke utslag dette vil gi. Blant annet er pasientene blitt vant til å få en påminning om bestilte timer på SMS. Hvis det nå faller bort, risikerer vi at folk ikke kommer til avtaler til rett tid. Men vi frykter ikke at dette skal medføre noen fare for pasienters helse. SMS brukes jo ikke når det er noe som haster. Dette er mer et praktisk problem, som vi må løse, sier han.