Bilder deles og når millioner:

Naust markedsfører Sunndal

Kan hende overgår det ikke Innerdalstårnet. Men sju røde naust i småbåthavna er utvilsomt et av Sunndals mest yndete fotomotiv.

Mange millioner mennesker har sett dette motivet på forskjellige sider.

Nyheter

Det dukker opp på Instagram, Facebook og Flickr. Sju røde naust som klynger seg tett sammen, og speiler seg i fjorden. Mot den steile fjellveggen i bakgrunnen. Et Google-søk på "boathouses in Sunndal" gir mange treff. Overraskende mange. Motivet er foreviget både dag og natt. Sommer og vinter. Under høy blå himmel og under gnistrende nordlys. Av hobbyfotografer og profesjonelle. Lokale og tilreisende. Delt i inn- og utland.


– Jeg liker motivet på grunn av kontrasten mellom de høye fjellene og de små og tette naustene, sier hobbyfotograf Remi Haugen. Ett av bildene han har tatt har vært særlig populært, med potensielt tre til fem millioner visninger på Instagram, forteller han. Litt snø på fjelltoppene, skarp, klar luft. Blikkstille fjord. Det er et bilde å fortape seg i.

– Spesielt er det fint når det er stille vann i havna slik at en får refleksjonene av fjell og naust, sier Haugen.

Han legger til at han har gjort seg noen tanker om symbolikk i motivet.

– En kan nesten si at naustene representerer folkene her i Sunndal, de står tett sammen, det er samhold i folket.


Også Ole Erik Loe deler ofte fantastiske blinkskudd i sosiale medier, gjerne av mektig sunndalsnatur. Han har også foreviget motivet av de røde naustene – og fått mye respons.

– Tilbakemeldingene er entydig positive, sier han. Loe legger til at han vet at det kommer folk fra fjern og nær for å ta bilde av motivet.

– Jeg tror det er populært på grunn av kontrastene mellom fjord og fjell, fargene og symmetrien i for- og bakgrunnen, samt refleksjonen i vannet. Derfor liker jeg motivet også; det er så "sunndalsk", på en måte.

At slike bilder kan ha betydning i markedsføring, er det liten tvil om. Et eksempel det er nærliggende å tenke på, er bildet fra Trandal som fotograf Michaela Potterbaum la ut på Instagram – av ei jente i ei huske, i luftige omgivelser og med storslått utsikt mot fjella i Hjørundfjorden. Motivet lokker nå turister fra hele verden til den vesle sunnmørsbygda. Reisemagasiner omtaler den. Den har blitt en attraksjon.

– På sosiale medier bugner det av bilder av naustene; jeg ser dem på sider fra hele Europa, sier Loe. Det samme gjør Haugen, som også tror dette kan være med på gi Sunndal oppmerksomhet.

– Mange millioner mennesker har sett dette motivet på forskjellige sider.


Ordfører Ståle Refstie er også leder i styringsgruppa som nå er i ferd med å hamre ut et forslag til ny reiselivsstrategi for Sunndal. Sunndals kvaliteter og potensial i reiselivssammenheng er det mange som har pekt på. Det er utvilsomt fortsatt mye å hente i så måte.

– Jeg har faktisk sjøl dette motivet på veggen heime, forteller ordføreren. Bildet er tatt av Ole-Anders Andreassen, en annen hobbyfotograf fra Sunndal. Refstie legger til at naustene allerede har vært brukt i markedsføringssammenheng; som motiv på etiketten for Sunndalsakevitten.

– Jeg synes motivet er vakkert og fanger Sunndal og Sunndalsøra godt, på en enkel og jordnær måte. Her er fjell, sjø og naust med båtfolk i. Absolutt et motiv å markedsføre Sunndal med – sammen med mer storslagne attraksjoner, sier han.


– Jeg vet ikke hvem som var først ute, men kan ikke huske å ha sett det før jeg la det ut, sier Gjermund Svinsås. 

Det var i romjula i 2014 han første gang delte et bilde på Instagram av motivet; sju røde naust i småbåthavna, med Hovsnebba kneisende i bakgrunnen. Reaksjonene lot ikke vente på seg.

– Responsen var enorm. Jeg aner ikke hvor mange forespørsler jeg fikkk om deling og tagging, sier han, og forteller at det også var mange som skrev at «Dit må vi reise!» og lignende.

– Jeg ble veldig overrasket. Jeg syntes det ble et stilig bilde, men ikke noe eksepsjonelt. Men slik er det vel med det som omgir oss til daglig, sier Svinsås. Han har seinere lagt ut flere bilder av det samme motivet. Et av dem, lagt ut i november 2015, er delt 43 ganger – som Svinsås har oversikt over – av Instagramhuber (kontoer på Instagram som deler andres innhold) med til sammen nesten seks millioner følgere rundt om i hele verden. Han trekker blant annet fram kontrastene i motivet som årsak til at så mange liker det. Med de små naustene, speilinga i vannet og fjelltoppen som går rett ned til havnivå.

– Spektakulært og annerledes enn det meste som legges ut. Det er gjerne det som skiller seg ut, som får oppmerksomhet.