– Mat er medisin!

– Spis i regnbuens farger! oppfordret Berit Nordstrand til folk fra Nesset og Sunndal.

Ble inspirert: Iren Mindnes, Linda Brun og Ingrid Tangen fra Sunndal var på foredrag med Berit Nordstrand. 

Nyheter

– Dette må vi få med oss. Kosthold reint generelt interesser oss, forteller Iren Mindnes og Ingrid Tangen som tok turen fra Sunndal for å oppleve foredraget om kosthold på Bergtun i Eidsvåg fredag. Mindnes har lest to av bøkene til Nordstrand.

– Vi vil bli inspirert til sunt kosthold, sier Linda Brun.

Rådmann Liv Husby var fornøyd med det store oppmøtet midt på dagen. På kvelden ble det samme opplegget kjørt.

– Årsaka til at vi arrangerer en slik dag er at kommunen har arrangert medarbeiderdag i flere år, men med litt blandet mottakelse. Da kom vi på at vi kunne ha et foredrag om kosthold med fokus på hverdagsmat som gir glede, overskudd og god helse, fordi vi har et ansvar for kroppen vår. Vi skal ha den lenge, så vi må holde den ved like! Dette er fokus på hvordan vi har det. Har kroppen det bra har vi også det bra på jobb og heime. For meg som arbeidsgiver er det også viktig at ansatte har det bra, fortsatte hun og la til at man er kjempeheldig som fikk Nordstrand til Eidsvåg.

Ut med brus og ferdigmat

Berit Nordstrand er overlege og seksbarnsmor. Hun har gitt ut flere bøker som var til salgs i gangen på Bergtun. Eiravannet prydet også alle bord, og Nordstrand skrøt av det kortreiste vannet. Hun understreket hvor viktig vann er for kroppen.

– Ved inntak av et glass brus kan immunforsvaret svekkes i rundt seks timer! Så brus er ikke noe å gi lille Ola når han er sjuk, gi heller smoothies og bær, sa hun og la til at juice heller ikke er tørstedrikk. Nordstrands fattet stor interesse for kosthold etter at hun fikk en sønn som var kronisk sjuk. Hun var fortvilt som både mor og lege. Etter et tips fra ei tante på 75 år om at fløteskvett virker styrkende på immunforsvaret, begynte hun å søke i medisinsk litteratur for å finne ut mer. Hun fant ut mye- om krydder og urter og hva naturlige råvarer kan gjøre for kroppen. Hun begynte å lage egen mat til sønnen, og han frisknet til og ble kvitt epilepsien.

– Jeg måtte ut og snakke om dette og begynte med foredrag, det ballet på seg og jeg og en partner har etablert et firma FRAIVA.

Nordstrand forteller at noen av oss tåler dårligere den moderne maten enn andre, og at mennesker har ulik sårbarhet.

– Hunder får spesialfôr etter rasen, og vi gir dem ikke lettbrus i skåla, men reint vann. Vi er mer opptatte av fôrenheten til hester og andre dyr enn til mennesker.

Nordstrand snakket om det farlige bukfettet som påvirker konsentrasjonen, oppmerksomheten, hukommelsen og sinnsstemningen, og kan føre til kronisk sjukdom, som diabetes.

– Man kan bli urolig, stresset og mindre glad.

Hvordan spise seg til overskudd og energi? Nordstrand vil at flest mulig skal få oppleve det og i boka «Mat med mer» viser hun til at enkelte studier viser at rett mat kan bremse demens.

– Vi bør få i oss kjøtt, fisk og egg, grønnsaker, plantefôr, frukt og litt nøtter.

Mat i regnbuens farger

Hun ba folk kutte ut brødet som er holdbart til «inn i himmelen» og heller bake sjøl, eller kjøpe grovt uten masse tilsetningsstoffer.

– Man blir trist av å spise skrotmat. En ferdigpizza inneholder 76 sukkerbiter. Kroppen får ikke byggesteiner av slikt.

Nordstrand anbefaler å spise mat i regnbuens farger: noe grønt til alle måltid og mange fargerike grønnsaker, Hun mener vi også har godt av å spise mer fisk av typene sild, ansjos, makrell, og rein mat.

– Å spise variert er nøkkelen. Vi må hele tida ha servert mat med byggeklosser, en må fylle på med selen, sink og skjøre plantestoffer og vitaminer gjennom hele dagen. De fleste av oss har d-vitaminmangel, og er dermed sure om vinteren, drikk tran, oppfordret hun. Nordstrand tipset om å velge passe små mengder karbonadedeig framfor kjøttdeig, fordi det er en reinere vare, og gjerne bytte ut noe av kjøttdeigen med linser og belgfrukt.

– Få inn løk, linser, revet gulrøtter, krydder, urter, kokt tomat og bønner i kostholdet. Man kan for eksempel ta noen sukkererter til frokost, salatblad på knekkebrødet til lunsj og en halv avokado til kveldsmaten. Vi trenger råkost og salat på jobb.

Nordstrand forteller at riktig kosthold har god effekt på dem som har ADHD.

– Når «lille Ole» får trøbbel på skolen settes det inn ekstra lærerressurs, få ser på kostholdet og bytter ut brødet på skolen.

Hun forteller videre at en av fire opplever psykiske lidelser i løpet av sitt liv, og det har vist seg at omega 3, D- og B-vitamin, jern, sink og magnesium med mer. Og at folk med allergi har betydelig effekt av kostholdsendring.

Og til dem som føler de er i tidsklemma, og ikke rekker å handle skikkelig eller lage næringsrik mat:

– Vi har ikke trøbbel med tid, men med tidstjuver, som tv! Dessuten er det en myte at god mat krever masse tid og kokekunnskap, mener Nordstrand.