Feilen som rammet mobil tale, SMS og mobildata er nå rettet, og trafikken går i all hovedsak som normalt.

Feilen som rammet mobilnettet like før kl 13.00 fredag 10. juni førte til sterkt redusert kapasitet for mobil tale, SMS og mobildata for kunder i hele landet. Fasttelefon har fungert som normalt i hele perioden.

- Vi har hatt store ressurser i sving helt siden feilen oppstod for å løse problemet, og beklager på det sterkeste at det tok så lang tid før vi fikk lokalisert og rettet feilen, sier administrerende direktør Ragnar Kårhus i Telenor Norge i en pressemelding.

Feilen ble lokalisert til en server på en sentral i Oslo rundt midnatt, og det ble da mulig å starte feilretting.

- Trafikken går nå i all hovedsak som normalt, men noen kunder kan fortsatt oppleve noe ustabilitet med datatrafikk. Dette jobber vi for fullt med å løse, sier Kårhus.

Telenors kriseteam har sittet samlet siden feilen oppstod og gjennom natten, og Telenor har fortløpende orientert myndighetene om situasjonen.

- Vi jobber nå med å klarlegge fullstendig årsakssammenheng, samtidig som vi konsentrerer oss om å sikre fortsatt stabil drift. Det er svært viktig for oss nå å gå gjennom hva som har skjedd og se om det er noe vi kunne gjort for å unngå denne situasjonen. Dette har vært en svært alvorlig feil, og vi beklager på det sterkeste de problemer dette har medført for våre kunder, sier Kårhus.