Nettbuss tar omfattende grep for å bedre tilbudet til sine passasjerer i ekspressbussmarkedet. Nå knyttes distrikts-Norge sammen med storbyer som Oslo, Göteborg, Malmö og København i ett nettverk. Med gratis wifi og muligheten til å følge bussene i sanntid, tar de mål av seg å selge billetter for over 100 millioner kroner – alt via nettet.
- 1. mai tar vi et syvmilssteg for å posisjonere oss i forhold til våre passasjerer og ikke minst privatbilismen. Vi samler våre ekspressbussruter til ett skandinavisk ekspressbussnettverk, sier markedssjef Svein-Arne Vik i en pressemelding.
Nettbuss vil transportere rundt 700.000 passasjerer i Norge hvert år under det nye merkenavnet Nettbuss express, som erstatter samarbeidet med NOR-WAY Bussekspress.
- Men våre meget godt innarbeidede og populære ruter består – i ny drakt. Det betyr at Sørlandsekspressen, Møreekspressen, Mørelinjen, Nordfjordekspressen, Hallingbussen og Sogn og Fjordane-ekspressen fortsetter med uforminsket styrke under navnet Nettbuss express. Det nye er at du kan følge med på nett hvor akkurat din buss er, og dermed ta høyde for eventuelle forsinkelser, og at du har tilgang på gratis internett om bord. Dessuten vil vi flytte billettsalget vårt over på nett, forteller Svein-Arne Vik.
Det vil fortsatt være mulig å kjøpe billetter om bord, men da går man glipp av muligheten til å planlegge frem i tid, og med dét spare penger.
- Kjøper du billett på nett er du også sikret plass. Prisene vil variere etter hvor tidlig du kjøper billett, og hvilken dag og avgang du kjøper billett for. Er du tidlig ute og gjerne litt fleksibel, blir reisen billigere, sier Vik.
Selskapet har en ambisjon om at 50 prosent av salget skal over på nett i løpet av året, samt at hele omsetningen - 100 millioner kroner i året i dag - skal gå på nett på sikt.