Det er Namdalsavisa som skriver følgende om snøskuterjakta:

NAMDALSEID: Kristansanderen John Olav Bjørnestad var tirsdag på vinterferie langt inne i fjellene på Namdalseid da det enslige politihelikopteret i Norge kom flygende, kretset over og landet 20 meter unna ham. På skuter­kontroll! Vinterferiegjesten fra det blide sørland i de stille namdalsfjella irriterer seg kraftig over ressursbruken.

– Helikopteret lander der jeg sitter. Ut kommer to politimenn, inni helikopteret sitter tilsynelatende to menn til. De er altså på skuterkontroll, forteller John Olav Bjørnestad. Tjenestemennene var høflige, men skiløperen reagerer på at de ikke presenterte seg eller legitimerte seg på noen måte.

Turkompis i lovlig ærend

Nå rastet riktignok kristiansanderen sammen med en lokal person som hadde med snøskuter, men kompisen var på fullt lovlig skuter­tur for å lage skiløype inn til Oksvatnet.

– Uten skuterløypa hadde jeg faktisk ikke kommet meg langt inn på fjellet i det fantastiske trønderværet, for det var veldig løssnø, skyter den ferierende inn.

John Olav Bjørnestad har gjort seg en del betraktninger rundt den noe spesielle opplevelsen tirsdag.

– Jeg tenkte at selv om jeg hadde sittet der sammen med en lokal mann som kjørte skuter ulovlig, så skjønner jeg ikke at dette kan være nødvendig ressursbruk og god prioritering fra politiets side.

– Over alle støvleskaft

– Mitt inntrykk er at alle politidistrikt argumenterer med lite ressurser når de ikke kan rykke ut til boliginnbrudd, tyveri fra butikker eller for den saks skyld at de kommer til en ulykke i distriktet etter mange timer.

– Jeg undrer meg på politiets prioriteringer når det gjelder hvem i dette samfunnet som er det store og farlige forbryterne. Er det en skuterkjører – hvis spor ikke vises til sommeren en gang – eller er det innbruddstyver og annet «pakk» hvis spor vises for alltid hos dem som berøres, fortsetter kristiansanderen.

Etter 22. juli-terroren var det mye fokus på landets eneste politihelikopter. Tall fra TV 2 fortalte at tjenesten koster 44 millioner kroner i året. John Olav Bjørnstad har selv regnet ut at det betyr rundt 100.000 kroner med sju dager i uka og 169.000 med fem dager i uka.

– Jeg er blant dem som synes politiet gjør mye bra, men akkurat denne gangen gikk det over alle støvleskaft, mener Bjørnestad.

Vinterferiegjesten i namdalsfjella peker også på at politihelikopteret ødela den fredelige idyllen langt inne i fjellet.

– Det ble et vanvittig bråk da helikopteret landet 20 meter unna der jeg satt ved bålet. Og da det lettet igjen, sto snøføyka rundt meg. Det var unødvendig, mener John Olav Bjørnestad. Han så flere snøskuterspor i fjellet, men bare etter lovlig kjøring så vidt han kunne bedømme.

Forsvarer pengebruken

Lensmannen i Namdalseid er ikke det minste overrasket over reaksjonene mot politiets ressursbruk til snøskuterkontroll, men Svein Asklund forsvarer pengebruken.

Etter 22. juli-kritikken og fokus på Politiets helikoptertjeneste, er lensmannen forberedt på at menigmann spør seg om prioriteringene.

– Jeg har selvsagt hørt dette med «å skyte spurv med kanoner», men vi må se det hele i en sammenheng. Det ene poenget er at vi med helikopter kan kontrollere langt større områder på kortere tid enn med for eksempel bil og snøskuter. Tirsdag sjekket politihelikopteret hele sørdelen av Nord-Trøndelag og langt inn i Sør-Trøndelag, forklarer Svein Asklund.

Mannskapet trenger flytimer

Han trekker fram et annet moment når det gjelder kostnadene, nemlig at samfunnets utgifter til beredskap for helikopteret er de samme enten det står på bakken eller er i operativ tjeneste. Dessuten trenger mannskapet et visst antall flytimer i året.

Landets eneste politiheli­kopter er stasjonert på Østlandet. Opplegget er imidlertid sånn at de øvrige politimestrene i landet kan benytte tjenesten dersom helikopteret ikke har prioriterte oppgaver.

Denne gang var det ifølge namdalseidlensmannen politimesterne i Sør- og Nord-Trøndelag som hadde bedt om assistanse til kontroll av eventuell ulovlig snøskuterkjøring.

Isolert sett dramatisk

– Dette er også en grei måte å kartlegge omfanget av kjøring i terrenget på, mener Asklund.

Lensmannen forteller at politihelikopteret vanligvis er i området her på kontroller et par ganger i året, og dette har pågått i en god del år nå. Når værforholdene er gode, fungerer dette veldig godt.

– Isolert sett kan ressursbruken virke dramatisk, men i den store sammenheng kan den forsvares.

Politimester Trond Prytz var ikke tilgjengelig i går.