Surnadal kommunestyre.

Det ble debattert i det vide og brede da kommunestyret i Surnadal tok stilling til tillleggsutredningen til Trollheimstunnelen torsdag ettermiddag. Onsdag behandlet kommunestyret i Sunndal saken. Der ble det overveldende flertall for å holde på Trollheimstunnelen og i tillegg utrede det undersjøiske alternativet nærmere. Rådmennene i de to kommunene hadde lagt fram identiske forslag til tilrådning for politikerne. I forslaget til vedtak blir kommunene bedt om å holde fast på Trollheimstunnelen som løsning for ferjefri forbindelse mellom Surnadal og Sunndal. De ber også om at det blir utarbeidet en tilleggsutredning på undersjøisk tunnel mellom Nordvik i Surnadal og Ålvundfossen i Sunndal "for å sjå om dette er rimelegare enn alternativet Trollheimstunnelen". I bunnen ligger forutsetningen om at vegprosjektet ligger fast på fylkets prioriteringsliste.

Da politikerne i Surnadal samlet seg til vedtak, ble det gjort små forandringer på innstillingen til vedtak. Senterpartiets Bernt Venås gikk i spissen for et fellesforslag der det blant annet ble tatt med et punkt om at en eventuell undersjøisk tunnel ikke skal gå ut over dyrka mark på Nordvik. Forslaget ble også formulert slik at det skal utredes om det undersjøiske tunnelalternativet er gunstigere (ikke rimeligere) å velge enn den opprinnelige Trollheimstunnelen.

Brutilhengerne prøvde seg, men alternativet ble vurdert for dyrt til at det kan realiseres. Seks stemte subsidiert for et forslag fra Frp som også ville ha med brualternativet i det videre utredningsarbeidet. 20 representanter stemte for fellesforslaget. Under den endelige avstemmingen var det et samlet kommunestyre som gikk for fellesforslaget.

Skorter på vilje

SV s Eivind Hasle signaliserte tidlig i debatten at han støttet Frp-forslaget. Det samme gjorde Tor Rune Halset fra Høyre. I tillegg støttet Einar Grønnes og Janne Haugen Frp-forslaget.

– Alle vet hva jeg mener om dette. Jeg mener vi også må få utredet brualternativet. Vi preker om å samle Nordmøre. Da er det rart at vi ikke ønsker å knytte oss sammen med Tingvoll og Kristiansund. Det finnes gode løsninger, det er viljen det skorter på. Fryktelig synd, sa Grønnes.

Kluss rundt habilitet

I forkant av debatten oppstod det litt klabb og babb rundt avklaringen om hvem som var inhabil eller ikke inhabil. Alle var enige om at Mons Otnes som styremedlem i Trollheimstunnelen AS var inhabil. Det samme gjaldt grunneier Oddvar Mikkelsen. Palmer Vikan ble også først kjent inhabil på grunn av sin varaplass til generalforsamlingen til Trollheimstunnenel. Etter at debatten var kommet i gang brøt konstituert rådmann Gunhild Eidsli inn og beklaget at hun først hadde gitt feil habilitesråd. Vikan var likevel ikke inhabil. Slik ble det.

Da også andre ønsket å ha vurdert sin habilitet på grunn av fjernt slektskap satte både Marit Kringlebotn (H) og Norvald Bondhus (Ap) foten ned.

Trollheimstunnelen har mange tilhengere i Surnadal kommunestyre. Lilly Gunn Nyheim (Ap) karakteriserte det som samfunnsmessig uforsvarlig å bruke 10 millioner kroner på bruutredning da dette alternativet er klart det dyreste.

Ragnar Halle (Sp) ga uttrykk for stor utålmodighet. Han viste til at det har vært jobbet med Todalsfjordprosjektet siden 1939, og frykter for at det fortsatt vil gå mange år før den ferjefrie forbindelsen kan åpnes. Dette som en følge av uenighet.

– Jeg frykter prosjektet kan markere hundreårsjubileet dersom det ikke blir ro nå heller. Jeg er forberedt på at det kommer nye innspill og nye forslag til løsninger framover.

Arbeiderpartiets Norvald Bondhus ga klart uttrykk for at det haster å få prosjektet på plass.

– De trøkker på fra søre luten. Finner de en sprekk blir det gjort forsøk på å sprenge hele prosjektet. Da kan det gå 30 til 40 år - ja kanskje enda lenger før prosjektet er på plass. Nå er det viktig å stå samlet. Det gjør vi best ved å stå samlet om den opprinnelige Trollheimstunnelen, sa Bondhus.

Styreleder Bergsvein Brøske i Trollheimstunnelen fulgte debatten fra sidelinjen. Han er glad for utfallet.

– Nå er vi på riktig spor igjen. Nå handler det om å få fullført prosjektet, sier Brøske.