Ut av det blå har Vegdirektoratet innført forbud mot boggiløft på norske langtransportbiler. Forbudet trådte i kraft fra midten av september samtidig med at EU-direktivet fra 1997 der regelen står, er ute på høring. Lastebileierne føler forbudet kommer kastet på dem og skjønner ikke hvorfor Vegdirektoratet ensidig innfører et forbud, det så langt har vært unntak for i Norge.

– Jeg fikk med meg et samlet samferdselsutvalg i en høringsuttalelse der vi støtter lastebileierne i kravet om fortsatt å få løfte boggien på glatt føre. Dette for å unngå ulykker med vogntog, sier Lilly Gunn Nyheim (Ap) medlem av samferdselsutvalget i Møre og Romsdal.

Kort fortalt dreier saka seg om akseltrykk på drivakselen. I Norge skal dette rykket ikke overstige 11,5 tonn. Mange biler er tungt lastet, og for å spre trykket har noen lastebiler et ekstrasett med bakhjul bak drivhjulene. Disse kan løftes for å overføre mer trykk til drivakselen. Boggien løftes i bakker ved glatt føre om vinteren og ved mye stans og stopp ved bykjøring på isete veger. Med boggien oppe øker framkommeligheten og sjansen for å kjøre av vegen eller skli over i feil kjørebane minsker betraktelig.

– Helt hull i hodet å forby boggiløft. Bra politikerne tar tak i saka, sier leder Atle Norli i Surnadal Transportpartner.

Kjetting hjelper ikke

Vegdirektoratet begrunner sin avgjørelse med at høgere akseltrykk fører til større slitasje på vegene. Årsaka til at Vegdirektoratet ikke innførte dette i 1997, da EU-direktivet kom, var at tælen hindret slitasje som følge av trykk. Mildere klima, mener direktoratet, snur på flisa. Lastebileiere, sjåfører og politikere rister på hodet av dette. De mener tele er tele, og mener resultatet blir økt bruk av kjetting. Kjetting graver hull i asfalten og ødelegger, etter sjåførenes mening, vegene mer enn trykket.

– Uansett om vi kjører med kjetting vil vi bli stående og spøle der det er glatt, om vi ikke får løfte boggien, på grunn av at vi ikke får nok trykk på kjettingen, sier Tonny Thøgersen.

Han ankommer Surnadal etter en tur opp Valdresflya på veg fra Bergen til Trondheim.

– Hadde jeg ikke kunnet løfte boggien der, hadde jeg ikke kommet meg opp, ganske enkelt.

Regjeringa på gli

Lastebileierne mener forbudet vil gjøre at norske langtransportbiler kommer til å stå i kø for å kjøre i grøfta bak utenlandske trailere som alle kritiserer for å være for dårlig skodd for norske forhold. Utenlandske biler kan ikke løfte boggien. Dette har regjeringa merket seg samferdselsminister Marit Arnstad ber representanter for lastebilnæringa til et møte for å utveksle erfaringer og synspunkter når det gjelder bruken av løfteboggie eller akselløft for å gi tunge kjøretøy bedre framkommelighet på vinterføre.

– I møtet skal vi også drøfte hvilket handlingsrom man har for tilpassing håndheving av bestemmelsene i dagens regelverk. Det er viktig å få en nærmere avklaring av dette, sier samferdselsministeren.

Lastebileierne håper på en så stor oppmerksomhet rundt saka at regelverket blir praktisert som det har vært gjort hittill.

– Vi fylkespolitikere vil stå på i denne saka, slik at vegdirektoratet tar til fornuft. Å kjøre uten boggiløft er regler som passer i mellomeuropa, sier Lilly Gunn Nyheim.