Kolo Veidekke har kontrakter med Statens vegvesen om brøyting og vintervedlikehold på riks- og fylkesveger. Veidekke følger krav til standard satt av Statens vegvesen. Kolo lover å innfri kravene på vegene i vinter. Målet med arbeidet er å unngå dødsulykker, noe man unngikk i fjor.

– Vi kan aldri til hundre prosent si vi innfrir kravene til friksjon, men vi ligger helt tett oppunder, sier Geir Atle Kvendset i Kolo Veidekke avdeling Surnadal.

Surnadal har ansvaret for E-39 gjennom Halsa og et stykke inn i Trøndelag, videre langs Fv. 65 Betna-Surnadal med sideveger, fra Stangvik til Todalen og fra Kvanne til grensa mot Trøndelag i Rindal. Kravet til når det skal brøytes og når det skal strøs varierer på disse vegstrekningen. Likeledes varierer kravet til hvor lite glatt vegen skal være fra en friksjon på 0,3 ned til 0,2.

– Over Nordmarka kan vegen oppleves bedre enn E-39 og i Todalen kan det være tilnærmet skøyteis før det strøs, sier Kvendset.

Glatt på sideveger

Vegene skal til enhver tid være framkommelig for biler normalt utstyrt for vinterføre. Hovedfartsårene skal være snøfrie og strødd ganske raskt etter snøfall og fare for ising. På veger med under 500 biler i døgntrafikk, som mot Todalen, starter brøyting ved seks centimeter snø og vegen skal være ubrøytet før det har kommet 15 centimeter, og vegen skal være strødd ved en friksjon på 0,2. Skøyteis har en friksjon på 0,1.

– Sidevegene kan være glatte, og glattere enn hovedvegene, så vi ber folk ta hensyn til det, sier Kvendset.

Salter

Statens vegvesen har kommet fram til at natriumklorid er det mest kosteffektive mot is og glatte veger, men anbefaler å bruke så slite som mulig. Sand brukes til dels, men for det meste brukes salt. Noen ganger også vannblandet salt, fordi vannet får saltet til å virke raskere. Likeledes saltes veger ofte før kulda setter inn og før snøen faller. Da sikres stabilt føre og det blir lettere å brøyte vekk snø.

– Et liv tapt i trafikken er beregnet å koste samfunnet 20 millioner kroner. Vi kan salte mye for 20 millioner, og vi salter gjerne litt ekstra for å unngå å tape liv, sier Kvendset.

Kunne vært bedre

Veidekke bruker underentreprenører til å brøyte og strø. I avdeling Surnadal er det Surnadal Transport. Kolo sier de gjør en god jobb. Kolo Veidekke og Statens vegvesen innrømmer at det gjerne kunne være strødd mer og brøytet oftere, men det koster penger. De standarder og krav som gjelder er regnet ut fra hva som er mest kosteffektivt. Beregnet ut fra det Statens vegvesen mener er forsvarlig trygt, og det staten er villig til å betale.

– Ved ulykker blir det sagt "Her var det glatt". Da føler de som strør at de ikke har gjort jobben. Men det har de gjort. Det er ikke sikkert det var glattere enn det skulle være. En ulykke skyldes som regel en rekke faktorer, sier Kvendset.