Mobilnettet i Eresfjord falt ned onsdag klokka 10:56. Først klokka 11 fredag formiddag var det oppe igjen.

Både Telenor- og Telia-abonnenter mistet all forbindelse.

Mange uttrykte sin frustrasjon via sosiale medier og i meldinger. «Dette er for dårlig», skrev blant andre Mellvin Steinsvoll.

Kunne blitt veldig vanskelig

Nesset-ordfører, Rolf J. Hurlen, er enig med Steinsvoll i dette.

– Vi kommer til å ta en runde på dette over nyttår. Det er kritikkverdig at det har vært så dårlig med informasjon fra teleselskapene – det har vært motstridende beskjeder og det har tatt for lang tid. Det har rett og slett ikke vært bra nok. Nødnumrene har også vært ute, så om det hadde oppstått en krisesituasjon, så hadde det blitt veldig vanskelig, sier han.

To døgn uten mobilnett

Flere har også spekulert i at det tok lang tid å fikse problemene fordi det skjedde i et «grisgrendt» strøk. Dette tilbakeviser Atle Lessum, kommunika- sjonssjef i Telenor.

– Det var en sender på Øverås som gikk ned. Det var brudd på radiolinje, så de måtte bytte noen deler på basestasjonen. Dette kan ta litt tid. I utgangspunktet forsøker vi å reparere slike ting så fort som mulig, spesielt i områder der de er mer avhengige av mobilen enn ellers. Denne gangen tok det to døgn å få dette på plass igjen, sier han til Romsdals Budstikke.

Mange som blir rammet

Nesset-ordføreren sier det var Eresfjord og Bugge som ble uten nett.

– Internett har fungert, så noen har kunnet bruke Facetime, Skype eller tilsvarende, men dette er det jo ikke alle som har tilgang til. Fasttelefon er det også færre og færre som har, sier Hurlen.

– Det er mange som blir rammet når slike ting skjer, det er både gårdbrukere og andre som er avhengige av mobilnettet fungerer. Stadig flere gårdbrukere har «datafjøs» og som får varsling gjennom mobilnettet om noe er feil.

– Hva slags ansvar har kommunen når slikt skjer?

– Vi har et ansvar for å ta vare på innbyggerne våre både i kriser og det som oppleves som krisesituasjoner. Denne gangen var det teleselskapene som var for dårlige med å informere kommune og abonnenter. Det har gått bra denne gangen, selv om det har vært mange frustrerte eresfjordinger på sosiale medier. På nyåret må vi gå gjennom våre rutiner og sjekke ut hvilke tiltak vi som kommune kunne ha iverksatt når slike ting skjer.